Vad är det som händer?

I den nyhetsflod som hela tiden sköljer över oss kan det vara svårt att utläsa tendenser. Men något som jag fastnat för under de senaste dagarna är det mord som begicks i går i Norrköping. En man sköts ihjäl på öppen gata. I dag skulle han ha vittnat mot en man med anknytning till Hells Angels som står åtalad för att tidigare ha försökt mörda den man som nu sköts ihjäl. I dag sköts en man i stadsdelen Markbacken i Örebro. Enligt Nerikes Allehanda har skjutningen ett direkt samband med en rättegång som inleddes i dag i staden. Mannen har livshotande skador.

Det är sannerligen inte första gångerna som dödsskjutningar och mordförsök äger rum med skjutvapen i Sverige. Det sker ofta i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö, men är tyvärr inte ovanliga heller i andra delar av landet, vilket de två senaste händelserna visar. Man kan med rätta fråga sig vart vi är på väg och vilket samhälle som inte bara är på väg att skapa utan uppenbarligen redan har skapat. Gangstergrupper slåss mot varandra och drar sig inte för att använda dödliga vapen på öppna platser där också helt oskyldiga människor kan drabbas.

Över huvud taget känns det som om det är mycket nu. Knivar och attacker i skolor och på asylboenden och HVB-hem, överbelastade socialtjänster och mycket – kanske alltför mycket – tal om att Sverige håller på att kollapsa. Det senare är förstås struntprat. Det är långt från någon kollaps. Vissa delar av samhället har utsatts för påfrestningar, men i stort sett har det väl gått bra.

Dock framstår det nog för väldigt många att det liksom inte finns någon som riktigt har koll på situationen. Det finns ingen styrsel. Som jag ser det är det för att regeringen sviker. Ena dagen är det ett besked och andra dagen ett annat. Statsminister Löfven är nästan osynlig och när han framträder klargör han inte precis situationen.

Det allt hårdare samhället tränger sig på. Men jag måste fundera mer på tendensen innan jag skriver mer om det. Illavarslande är det i alla fall. Och det gäller inte bara här i Sverige utan i Europa och lite varstans i världen. Vore man pessimist skulle man kanske kunna tro att det håller att dra ihop sig till något riktigt farligt.

Sverige vann i handbolls-EM mot Ungern och Spanien vann mot Ryssland vilket innebär att Sverige i alla fall får kvala till OS. Kul. Riktigt roligt var det också att Karlskrona lyckades ta en seger mot Brynäs i SHL. Karlskrona ligger klart sist i tabellen och åker förmodligen ut, men eftersom jag en gång bodde i Karlskrona när jag var barn, så är det ett lag som jag unnar att vinna. Åtminstone någon gång.

Dagen i övrigt har bjudit på jobb, vilket nog inte blir så mycket av i fortsättningen. Jag får väl ägna mig åt skriverier för min egen skrivbordslåda. I alla fall så länge som jag inte kommer på någon idé att försöka få ihop en längre – helst sammanhängande – text som kan finna en och annan läsare.

Otroligt skönt är det också ute nu. Inte alls kallt. Det uppskattas väldigt av mig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.