Inget grepp om ensamkommande

Ibland brukar jag skoja om att jag har tusen saker i huvudet. Tinni-tusen… Man kan ju alltid försöka vrida till det lite. Det blir som mer uthärdligt då. Ni som har tinnitus vet att det är störande hela tiden, men värst är det när det blir tyst.

Jag vet inte om det var det eller om det var något annat – typ tusen saker i huvudet – som gjorde att jag till min egen överraskning sov lite under natten till i dag. Ständigt vaknade jag till och till slut gick jag upp och löste sudoku mellan halv fyra och halv fem. Aldrig tidigare har jag gått upp så där mitt i natten för att jag inte kan sova. Det var nytt och det var ovanligt.

Men eftersom jag inte varit trött i dag, så gissar jag att det hela berodde på att jag inte behövde sova. Men lustigt, i den småländska betydelsen konstigt, var det.

Jag får inte grepp på det här med ensamkommande barn och ungdomar. Det är ju belagt att en del av dem som kommer inte är så unga som de utger sig för att vara. Ett par hundra ungdomar varje år konstateras vara äldre än 18 år. Detta konstateras efter undersökningar av olika slag. Undersökningar som görs när exempelvis personal på HVB-hem eller av kommunernas socialtjänster misstänker att de äldre. Men barn- och tandläkare är ovilliga att göra fysiologiska tester eftersom de inte är hundraprocentigt säkra. Det må vara så, men nu har regeringen ändå bestämt sig för att ålderskontroller ska göras i en större omfattning. Det görs i ett så kallat regleringsbrev till Migrationsverket. Verket får nu i uppgift att ta fram olika metoder för att kunna kontrollera fler.

Det tycker jag är bra. Det finns nog fler än de som man kommer på som är äldre och som också ska behandlas som äldre.

En annan sak som förbryllar inte bara mig utan nästan alla är att så många ensamkommande försvinner. Från Sverige har långt över tusen barn försvunnit och ingen myndighet tycks veta vad som har hänt med dem. Europol konstaterar att det i de europeiska länderna är 10 000 flyktingbarn som är spårlöst försvunna. Det är naturligtvis illavarslande eftersom risken är stor att barnen och ungdomarna hamnat i händerna på människohandlare som utnyttjar dem i sexhandel eller kriminella nätverk. Det finns också en risk för att barnen rekryteras av islamister som ska utnyttja dem som krigare.

Nu tror jag inte att våra myndigheter i Sverige eller i andra länder i Europa har resurser att ha koll på alla som sökt sig hit. I alla fall inte i det korta perspektivet. Stordelen av flyktingarna har goda skäl för att söka asyl och det råder i mina ögon inte någon som helst tvekan om att de som har asyl- och skyddsskäl ska beviljas uppehållstillstånd. Det är som sagt en majoritet av dem som kommer som har sådana skäl.

Samtidigt skadar det inte att vara uppmärksam på, eller i alla fall ha en insikt om, det faktum att det säkerligen i den stora strömmen av flyktingar som sökte sig till Europa under förra året och då framför allt under hösten dolde sig personer som har andra motiv och då motiv som kanske inte är av det slag som accepteras i något europeiskt samhälle. Att hitta dessa är inte lätt, men jag är säker på att det arbetet pågår överallt i alla europeiska länder.

För att kunna sova i natt tänker jag inte i dag beröra den oro som finns i världen för en ny snart stundande ekonomisk kris. Om en sådan kommer kan man nog räkna med. Men när den kommer är en annan fråga liksom hur långvarig den blir. Jag tycker ibland att det känns som att en kris inte är avklarad förrän nästa inträffar. Bara tiden kan utvisa hur det blir. Och det är alltid en tröst.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.