Elektronik och val

Livet är bra lustigt. Under hela dagen har jag känt och upplevt att jag har haft något att göra. Fullt sysselsatt. Men nu så här på kvällningen när jag sitter och funderar på vad jag har gjort, så blev det inte så mycket att sammanfatta. Man får väl vara glad för att man under tiden som dagen rullar på ändå tycker att man inte är sysslolös.

En stund tillbringade jag i alla fall på Gustafssons bil där jag under en timme eller så snackade med folk som kom och gick. Det genomgående temat för samtalen var elektroniken som finns i alla modernare bilar. Det är underbart och fantastiskt när den fungerar, men när något inte riktigt gör det så blir det problem.

En som jag pratade med hade en fransk bil. Ungefär tre minuter efter det att han satte på motorvärmare och kupévärmare startade billarmet. Det hände hela tiden och det blir naturligtvis enerverande inte bara för bilägaren utan för många runt omkring. Det är ju inte så där väldigt kul när larmet startar tidigt på morgonen utanför fönstren.

Av en fiffig kompis fick han reda på att han skulle sätta upp svart tejp på baksidan av backspegeln – om jag förstod det rätt. Där fanns tydligen någon sensor av något slag som täcktes över av tejpen. Efter det – inget billarm när motorvärmare och kupévärmare är igång. Visst är det märkligt?

Jag kan tycka att bilprovarna i sydvästra Norrbotten, det handlar ju inte bara om olika bilmärken utan även om tekniska komponenter från olika företag, skulle kunna testa alla möjliga och omöjliga funktioner i det kalla vädret. För oss i norra delen av landet. I norra Norge, Finland, i norra Ryssland, Kina och Japan och Kanada och så i de liknande länderna som ligger söder om ekvatorn där vinter råder – ja, där finns det bilar som ska fungera när det blir kallt och eländigt. Då måste ju även nya bilar med förfinad elektronik fungera.

Nåja, bekymren är ju väldigt små, för att inte säga försumbara, jämfört med det kvalificerade helvete som miljontals människor lever i på olika håll i världen. I nyhetsfloden ser jag att de precis påbörjade trevande samtalen om fred i Syrien i alla fall har resulterat i att FN får komma in i vissa belägrade städer, som exempelvis Madaya, med mat, mediciner och andra förnödenheter. Där svälter folk ihjäl.

Det är nu under senare tid som det kommit rapporter om att folk svälter ihjäl i de belägrade områdena. Men det är inte någon nyhet. Inte alls. Efter de direkta kontakter som jag har med vänner i Syrien kunde jag redan för något eller några år sedan berätta att folk svalt ihjäl i det belägrade området Yarmouk i Damaskus. Min vän och många andra livnärde sig på gräs som i bästa fall kunde ha stekts eller kokts i lite olja. I Madamya sägs nu minst 34 personer ha svultit ihjäl. Jag tror att det är många fler både där och i många andra belägrade städer, stadsdelar och byar.

Måtte samtalen i Genève komma fram till något som begränsar eller helst stoppar striderna, så att en fred kan uppnås. En sådan kommer förhoppningsvis någon gång och när den väl kommer blir det väl till att ägna alla krafter åt en återuppbyggnad av landet som säkerligen kommer att ta decennier att åstadkomma.

Jag ser också att det ska ordnas en givarkonferens till offren i Syrienkriget och flyktingarna som finns i gigantiska flyktingläger i grannländerna. Om jag såg och minns rätt är förhoppningen att nio miljarder dollar ska samlas in. Jodå, de pengarna kommer säkerligen att utlovas. Det brukar ju vara så. Men när konferensen är slut så är det inte alls så mycket pengar som verkligen betalas ut. Att ge löften är inga problem när det är så väldigt lätt att bryta det man lovat.

Primärvalet i delstaten Iowa i USA, det första i den långa valprocessen som ska leda fram till att USA väljer en ny president i november slutade på ett lite överraskande sätt. På den republikanska sidan vann den ideologiskt kompromisslöse senatorn från Texas, Ted Cruz, före populisten Donald Trump. Men strax efter, högst överraskande, kom Floridasenatorn Marco Rubio. Den senare kommer säkerligen att undan för undan stärka sina aktier när primärvalet går vidare till andra delstater.

På den demokratiska sidan var det väldigt jämnt mellan de två kandidaterna – Hillary Clinton och Bernie Sanders. När allt var räknat och klart vann Clinton med 49,9 procent av rösterna mot Sanders 49,6 procent. Det är ett resultat som stärker Sanders mer än Clinton, men vem av dem som segrar i det lite längre loppet återstår att se.

Ja, detta får bli allt för i kväll. I morgon väntar jobb, vilket jag är väldigt glad för.

 

 

 

 

 

 

 

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.