Åsikt om Assange

Dagen har varit god mot mig. Jag har varit på Friskvårdskompaniet i morse och kört mitt program i maskinerna. Sakta, sakta ökar jag på belastningen och känner mig starkare lite undan för undan. Min kompis Janne har gett mig rådet att köra tyngre vikter med färre upprepningar. Kanske tester jag det vid något tillfälle nästa vecka. Det blir någon form av intervallträning i styrketräningen, gissar jag.

Jag har också hälsat på en bekant på hans arbetsplats. Det var trevligt att prata bort en stund med honom. Länge sedan vi sågs och och pratades vid. Sedan gick jag till Lena Thall och fick massage. Jag uppskattar den massagen väldigt mycket och i dag fick jag mig en omgång som jag inte tidigare har fått och när jag gick därifrån kändes det som att flög. Så det var uppenbarligen en del spänningar och andra konstigheter som hon fått bort. Får väl tro att det håller i sig en stund framöver.

I övrigt sedvanliga fredagssysslor i form av tvätt och strykning. Det senare är rogivande och ganska kul eftersom det är en av de få sysslor som jag tycker mig se resultat av direkt. Det är ju alltid stimulerande.

Med det lite speciella yrke jag haft där en del av arbetstiden – och tidvis all arbetstid – alltsedan 1976 har varit att uttrycka åsikter, känns det skönt att se resultat. Många åsikter har det blivit genom åren och förhoppningsvis har man påverkat skeendet och den så kallade opinionen. Jag vet att det har hänt både på det lokala och regionala planet och någon gång har mina åsikter också fått national spridning. Alltför sällan dock har läsare hört av sig och när de har gjort det har det varit för att skälla ut mig. Men det är bara positivt: det visar ju att de har läst ledarna. Att man sedan har olika uppfattningar om saker och ting är ju en annan sak som i grunden är positiv eftersom det gynnar samhällsdebatten.

Fallet med Julian Assange fortsätter. Den så kallade FN-panelens utslag kom i dag och det visar att dessa människor anser att Assange har varit godtyckligt frihetsberövad av både Storbritannien och Sverige och att Assange bör få skadestånd. Det finns anledning att diskutera detta – båda länderna tycks inte ta någon som helst notis om vad FN-panelen tycker.

Det finns skäl för det. FN-panelen består av fem personer som har mandat av FN att uttala sig i sådana här fall. Panelen var inte enig. Det panelen kommit fram till är inte juridiskt bindande och inget land behöver rätta sig efter vad den säger.

Under åren som har gått och Assange har varit på Ecuadors ambassad i London, nu i tre och ett halvt år, har i stort sett ingenting hänt. Tre av de brott som han misstänks för har preskriberats och det fjärde – en misstänkt våldtäkt – preskriberas inte förrän 2020. Assange har sagt sig vara villig att låta sig förhöras av den svenske åklagaren där han befinner sig på ambassaden. Först i december förra året blev det klart att ett sådant förhör skulle vara möjligt, men det är fortfarande osäkert om åklagaren tar sig en tur till London för detta och för att komma vidare med den förundersökning som gått i stå.

Efter FN-panelens utslag har nu Assange ändrat sig, om jag förstår saken rätt, och vill inte låta sig förhöras eftersom han anser att panelen har friat honom. Panelen har dock inte granskat misstankarna och själva rättssaken utan bara det faktum att han suttit så lång tid på ambassaden.

Min egen åsikt? Jo, den är att Assange frivilligt uppsökt Ecuadors ambassad och beviljats asyl i landet. Detta av rädsla för att överlämnas till Sverige och därifrån utlämnas till USA där förmodligen ett livslångt fängelsestraff väntar honom. Men att han skulle ha varit felaktigt frihetsberövad tror jag inte.

Assanges nekande till våldtäkten och rädsla för att bli utlämnad till USA är säkerligen mycket väl motiverad. Jag kan inte komma ifrån tanken att anklagelserna kan vara ett resultat av manipulationer av något slag. Har en våldtäkt verkligen begåtts av honom är det naturligtvis för djävligt för kvinnan som utsatts för den. Som i alla sådana fall står ord mot ord. Men jag kan inte frigöras från spekulationen att om ryska och andra länders agenter kan både döda och föra bort misshagliga personer från andra länder, så är det sannerligen inte omöjligt att amerikanska agenter kan iscensätta ett brott som i sin förlängning skulle innebära att Assange utlämnas.

Världen är sig inte lik efter 11 september… Så mycket sker i skymundan och mycket vet vi inget om. Och det är inte heller meningen att vi ska få veta det.

 

 

 

 

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.