Stor okunnighet

Sådana här dagar borde man kanske ha fler. Knappt styrfart och enda gångerna som jag stuckit nästan utanför dörren har varit när jag gått ut på balkongen och rökt. Tidningsläsning och korsord hela förmiddagen, femmilen i Holmenkollen där svenskarna försvann totalt i dimman och så semifinalen i bandy-VM där det svenska landslaget förlorade mot Finland, som vann rättvist.

Under kvällen har det varit Melodifestivalens första deltävling som inte intresserar mig särskilt mycket. Det har gjorts en sådan stor grej av denna musiktävling att den står mig upp i halsen. Så jag tittar inte mer än när det drar ihop sig till att kora kvällens vinnare. Kanske hör det till allmänbildningen att i alla fall ha en hum om vad som händer.

Men jag erkänner glatt är jag är sorgligt okunnig om musik och litteratur. I dag kom ju beskedet att Bodil Malmsten dött. Sorgligt förstås, men som alltid sista avsnittet i livet. Lovorden om henne är många och hon är saknad av tusentals och åter tusentals läsare. När jag tänker efter så visar det sig dessvärre att jag nog aldrig har läst något av henne. Inte vad jag minns. Över huvud taget har jag läst väldigt lite skönlitteratur eftersom jag under hela mitt yrkesliv har prioriterat – och ansett mig var tvingad att prioritera – annan läsning. Faktaböcker, utredningar, motioner, propositioner, debattartiklar, ledare som skrivits av kolleger – ja, så har min läsning sett ut.

Fritiden som kommer efter jobbet under yrkesåren har jag valt att ägna åt helt andra saker än att läsa ännu mer. Och nu – långt efter pensioneringen – sitter de gamla takterna i och jag har svårt att ge mig tid att sätta mig ner med en bok. Det börjar väl bli hög tid att försöka ändra på det eftersom det finns så oändligt mycket god litteratur att ta sig till livs.

Och med detta blottläggande av det som jag anser vara en brist hos mig väljer jag att avsluta för dagen. I morgon stundar besök i Luleå. Och fotboll – Sunnanå SK spelar ju sin första riktiga träningsmatch för säsongen.

 

 

 

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Stor okunnighet

  1. Betr Mellon , vilken tid det tog innan jag begrep vad som menades med det, är vi helt överens. Försöker undvika så långt det går, och familjen är numera inte så engagerade heller. Möjligen den stora finalen, europeiska. Men i princip känns mellon som ett slöseri med tid. Är väl nostalgisk, men nog hade SVT bättre underhållningsprogram på 60-talet! Till lägre kostnader.
    Bodil M har jag inte läst mycket av, men äger ingen bok av henne. Tidvis har jag dock blandat min läsning mkt, inte bara politik el debatt el sånt utan massor skönlitteratur, t o m lyrik, också.
    Och lyssnat på mkt jazz… men även annat, dock väldigt lite av pop/rock.
    🙂

Kommentarsfältet är stängt.