Dåligt av Thorwaldsson

Tror ni inte att jag satt och blev lite förgrymmad under Aktuellt i SVT. Jo, det blev jag och det var under minidebatten mellan vd:n i Svenskt näringsliv, Carola Lemne, och LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson. Ämne för debatten var om det borde finnas lägre ingångslöner. Detta för att sänka de så kallade trösklarna in på arbetsmarknaden och snabbare än nu få personer som står utanför arbetsmarknaden – långtidsarbetslösa och flyktingar med uppehållstillstånd – i arbete.

Exemplet som illustrerade och startade debatten mellan Lemne och Thorwaldsson var en egyptier som jobbade i en flyttfirma. Det är ett exempel på ett jobb, enligt SVT och tydligen även debattörerna, som kan utföras av personer med låg utbildning och/eller dåliga kunskaper i svenska. Så långt var det lugnt.

Under debatten framkom det att ingångslönen för en som arbetar i flyttsvängen är inte mindre än 25 000 kronor i månaden. Kan detta vara sant? Och gäller det i hela landet? Det skulle i så fall vara en högre ingångslön än den som de flesta sjuksköterskor, poliser och flera andra yrken som kräver akademisk utbildning får. Är ingångslönen för dessa flyttkarlar giltig i hela landet eller gäller det bara Stockholms- och storstadsförhållanden?

Min upprördhet började när LO-ordförande Thorwaldsson plötsligt utbrast att lönen för flyttkarlen är motiverad eftersom det är ”tungt och ansvarsfullt jobb varje dag”. Citat är förmodligen inte ordagrant, men det var budskapet. Då blev jag arg.

LO:s ordförande har uppenbarligen inte en susning om att massor av medlemmar i hans flera av hans förbund har tunga och ansvarsfulla jobb och att dessa arbetare sällan eller aldrig kommer upp i 25 000 kronor i månaden. Handels exempelvis med sina medlemmar i affärer där väldigt många jobb är deltider, där andra jobb är väldigt påfrestande för axlarna (exempelvis kassajobb i livsmedelsaffärer) och där facket glatt accepterar märkliga förhållanden med personal som rings in vid behov. Det finns många exempel på personer som har sin knappa försörjning och som är beroende av att de svarar senast på den tredje signalen när de rings in. Missar de det samtalet är det någon annan som rings in.

Vi har medlemmarna i Hotell och Restaurang – städare och diskare – som alltid ses över axeln och som förbundet inte bryr sig särskilt mycket om. Vad tycker Karl-Petter Thorwaldsson exempelvis om och när han på sina resor kommer till ett hotell och rummet inte är perfekt städat? För att rummet – oavsett hur det ser ut när gästen/erna lämnar det – ska göras perfekt på max 20 minuter. 20-25 rum per dag. Inte sällan dubbelrum. Dag efter dag. Vi har undersköterskorna i Kommunal också. Som dag efter dag utför tunga och ansvarsfulla jobb.

Men enligt LO:s ordförande Thorwaldsson är det flyttkarlen som gör det tunga och ansvarsfulla jobbet och som är berättigad till en begynnelselön som de yrkesgrupper jag nämnt här ovan aldrig kommer upp till ens i slutlön.

Det var dåligt agerat av Karl-Petter Thorwaldsson, tycker jag. Han borde ha nämnt andra yrkesgrupper som har det klart sämre ekonomiskt än flyttkarlarna. Men det visar väl bara den gamla sanningen att när det är män som utför kroppsarbete så är de värda så mycket mer i lön än kvinnor som har tuffa jobb och ofta dåliga arbetsförhållanden med mycket helgjobb och usel status.

Nu ska jag inte skriva mer i dag om detta. Jag blir bara arg.

Det jag kan säga om min dag var att jag faktiskt tog mig i kragen och med det greppet om mig själv startade jag en promenad ner till centrum för att utföra några ärenden och så tillbaka. Det kändes lite överallt faktiskt i benen att de inte fört mig särskilt långa sträckor under de tre senaste månaderna då jag mest tillbringat min tid i mitt ide, det vill säga hemma. Så länge det är det är sådana här temperaturer – någon plusgrad eller några minusgrader – är det kanske läge att börja spankulera igen. Det gör bara gott, även om det till min lilla förvåning gjorde ont i benen i dag. Men när jag kommer igång riktigt så kommer jag inte att känna någonting annat än en lust att fortsätta att gå. Det är ju så skönt.

 

 

 

 

 

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.