Dramatiskt i Ljusne

I dag hittade hustrun en röd dörrmatta med små hjärtan på. Den köpte hon och jag var helt övertygad om att hon köpte den för att jag skulle få något nytt att stå på – man måste ju alltid hålla sig på mattan. Men den vänliga expediten upplyste mig om att det är Alla hjärtans dag i morgon och att jag nog hellre ska se mattan som någon form av kärleksgåva. Jag bockar och bugar och ska fundera på vad jag kan hitta på åt henne.

Om jag ska göra det. Det finns så många dagar och en lång rad av dem har blivit så rackans kommersiella att jag försöker låta bli att dras med i hetsen. Om man är kär i någon eller bryr sig om någon eller några så kan man ju med fördel tala om det i vardagen eller när det ger sig under alla tider på året. Trovärdigheten i budskapet blir ju enligt mig inte så där väldigt stor om det begränsas till ett tillfälle som är i morgon.

Kärlek handlade det definitivt inte om i Ljuse i dag. Vid tretiden kom larmet om att det var bråk vid ett hyreshus där det bor asylsökande. Bråket resulterade i att en person har avlidit av de skador som han fått av ett ”stickföremål” och ytterligare tre är skadade och förda till sjukhus. Dramat fortsätter uppenbarligen fortfarande. Polisen utesluter inte just nu, strax efter tio på kvällen, att en lägenhet kan komma att stormas. Få uppgifter är kända, men det är väl antagligen i den lägenheten som eventuell gärningsman eller eventuella gärningsmän befinner sig. Det allra senaste är att en person har gripits, så förmodligen är det den misstänkte gärningsmannen som tagits.

Det är inte första gången som dramatiska händelser som slutar med en människas död inträffar vid ett asylboende. Tyvärr är det väl inte sista gången heller. I sådana boenden – inte sällan boenden där det är trångt – ska personer från olika länder och med olika kulturella bakgrunder samsas om utrymmet. Till detta kan förmodligen en viss frustration läggas som bygger på att det tar lång tid innan asylfrågan avgörs. Spänningar skapas och inte sällan uppstår bråk, som i sin tur kan urarta.

Hur man kommer till rätta med dessa förhållanden vet jag inte. Troligen vet ingen annan det heller.

Flyktingarnas situation här i landet för mig in på situationen i Syrien, som jag flera gånger skrivit om under senare tiden. I dag handlar rapporterna om att Turkiet beskjutit delar av Aleppo som hålls av kurdiska styrkor. De delarna har kurderna återtagit från IS. Samtidigt tycks det stå klart att Saudiarabien kommer att skicka både flyg och styrkor till Turkiet för att kunna agera i Syrien mot IS. Saudiarabisk direkt inblandning i striderna höjer temperaturen avsevärt inte minst efter att dess utrikesminister Adel al-Jubeir har sagt att Rysslands militära insats i landet inte kommer att kunna hålla Syriens president Bashar al-Assad kvar vid makten.

Uttalandet är drastiskt och går ut på att en man som mördat 300 000 människor, fördrivit tolv miljoner personer och slagit landet i spillror inte har någon framtid i det landet. Saudiarabien i direkt inblandning i striderna, där inte bara Ryssland stöttar Syrien (och regelbundet slår mot de så kallade rebellerna) utan även Iran och libanesiska Hizbollah, innebär förstås ökad risk för att det uppstår militära konflikter mellan Saudiarabien och Turkiet på ena sidan mot al-Assads allierade på den andra sidan.

Det kan sluta väldigt illa. Men det vill jag inte gärna tänka på…

Så jag fortsätter väl en stund till med att pula på med förberedelser inför Sunnanå SK:s årsmöte i nästa vecka. Det är en del att få i ordning har jag förstått.

 

 

 

 

 

 

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.