18-hålsbana önskas

I dag var det förstås träning i morse. Någonstans har jag hört eller läst att man då och då kan variera sin träning, varvid jag fick för mig att köra lite tyngre på några maskiner, men med färre upprepningar. Jag startade också i hårdare tempo i roddmaskinen, men det gör jag nog inte igen. Bättre att börja lugnt och öka takten än att göra som i dag. Och när det blir lite vår i luften så börjar utomhussäsongen för min del och då blir det konditionsbygge som påbörjas. Just nu har jag ingen kondis alls, känns det som.

Sedan var det jobb som gällde. Det blev inte alls så koncentrerat som brukligt eftersom det var en del att fixa och finlira med inför Sunnanå SK:s årsmöte i morgon.

När jag inte har pysslat med annat har jag tänkt en del på det här med vintersimmet som ägde rum under helgen i Skellefteälven. Det har blivit ett stort arrangemang under åren och det har alla möjligheter att bli ännu större kommande år. Initiativet som den märkliga föreningen ”Mörkrets och kylans vänner” (tror jag föreningen heter) är kreativt och visar att man kan göra något av snart sagt allting. Det är sådant som behövs för att utvecklingen ska ta små steg inom turistnäringen.

Mörker och kyla har gjort Ishotellet i Jukkasjärvi till en världssuccé. Mörker och framför allt kyla har bidragit till att entreprenörer skapat en fantastisk biltestindustri i framför allt sydvästra Norrbotten med Arjeplog och Arvidsjaur som centra. Flygplatsen i Arvidsjaur har under vintern direktflyg till Tyskland och England, som förstås gemene man också kan utnyttja. Biltestverksamheten tycks växa för varje år. Och snart – förhoppningsvis – finns det väl en testbana även för tåg. Det är ”bara” någon miljard som ska investeras, om jag förstått saken rätt. De pengarna kommer garanterat fram eftersom behovet av en sådan bana är av global dimension.

För länge sedan – när jag jobbade på VK i Umeå – skrev jag ett par gånger om att man borde kunna fixa till en ordentligt golfbana på vintern. Och då menar jag en kvalificerad 18-hålsbana som kan anläggas precis var som helst i naturen och varhelst markägarna ger sitt tillstånd.

Det har varit små försök med vintergolf men då har det inskränkt sig till en utslagsplats på en sjö och så ett hål längre bort som de rödmålade golfbollarna ska sänkas i. Jag talar om en fullstor bana. Tanken är att fairways ska kunna köras upp med skotrar och så fixar man till en green (white) med hårt packad snö. Spelarna ska förstås inte gå banan, vilket kan bli både tungt och kallt utan åka skoter i stället för golfbil.

Jag är fortfarande efter nästan 30 år övertygad om att ett sådant arrangemang skulle kunna bli väldigt lyckat. I alla fall unikt och därmed lockande för en del entusiaster. Kan golfare lägga ned en massa pengar på att åka utomlands för att spela golf på för dem nya banor, så är jag övertygad om att man också kan ta sig till någon västerbottnisk inlandsort för att lira golf en dag eller två och däremellan ha en trevlig kväll på någon lokal.

Kanske skulle Torbjörn Holmlund på Svansele Vildmarkscenter kunna tända på en sådan idé i väntan på att Stoorn ska förverkligas. Vad vet jag?

Om det som hänt runt omkring i världen, Europa, Sverige, Norrland, Västerbotten och Skellefteå i dag har jag inte för närvarande något att säga. Jag kan ju inte lägga mig i allting överallt alltid. Så har jag förstått av en del kommentar som jag har fått.

 

 

 

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.