Blygsam ökning

I dag tog jag mig för att promenera ner till stan och tillbaka. Förra gången jag gjorde det, för två veckor sedan, lovade jag mig själv att jag skulle börja ta dagliga promenader. Men eftersom jag är en man med dålig karaktär  har jag sett till att det finns så mycket annat att göra att jag inte hunnit med det. Vilket förstås är lögn och förbannad dikt. Det är klart att jag hinner ta en halvtimmes promenad varje dag. Jag känner ju i grunden att jag behöver det. Så vad framtiden bjuder i detta avseende får vi väl se.

Hur som helst har dagen varit bra. Jag blev lite förvånad när jag ser hur snabbt avverkningarna av träden har gått söder om Kantgatan. Det ser man ju klart från Torsgatan när man går där. Snart börjar det väl att byggas villor där. Vagt minns jag att jag läst eller sett att sådana byggen ska göras där.

Ivern och ambitionen att bygga är ju stor nu. Skebo är ordentligt på alerten och det finns även andra stora byggen på gång. Det är bra. Fler lägenheter behövs även om jag inte tror att bostadsbristen är så stor som den är i andra städer är det bra att byggnationerna äger rum. Det skapar ju – om inte annat – utrymme för folk som kommer inflyttande till stan. Jag vet ju att i andra städer förhindras tillväxten på grund av bristen på bostäder. Riktigt så illa är det inte i Skellefteå om jag har förstått saken rätt.

Med den folkökning som Skellefteå kommun noterade under förra året – sju personer – så lär inte bostadsbristen i alla fall öka. Den blygsamma ökningen är i princip ett stillastående och det borde verkligen bekymra stadens styrande som ju har en stolt målsättning att antalet invånare ska bli 80 000. Min tro är att Skellefteå inte kommer att nå det målet. I alla fall inte inom stipulerad tidsram. Umeå är en magnet som lockar folk och Luleå är det också.

För inte alls så länge sedan var Skellefteå kommun större räknat i antalet invånare än Luleå kommun. Luleå segade sig dock förbi och nu har Luleå, enligt den statistik som publicerades i dag, ungefär 4 000 fler invånare än Skellefteå kommun. Så slutsatsen måste bli att Umeå och Luleå fortsätter att öka kraftigare än Skellefteå. Nu ska emellertid inte Skellefteå kasta in handduken när det gäller att nå sin målsättning. Självklart ska man försöka nå målet, men jag tror ju förstås inte att något händer förrän Norrbotniabanan blir verklighet och Skellefteå kan bli en ort där det blir billigare att bo än i ”storstäderna” Umeå och Luleå och pendlingen till dessa blir lätt och snabb.

Ja, mer än det här skriver jag inte i dag. I morgon väntar jobb. Och så är det dags att rensa i pappershögarna igen. Och jobba för Sunnanå SK.

 

 

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.