Palmeprogrammet

Jag har precis tittat färdigt på den första delen av TV4:s program ”Palme – sista timmarna”. Intressant, tycker jag. Minnena från när jag fick reda på mordet och mycket av det som hände efteråt – ja, även en hel del av det som hände under Palmes tid som statsminister – finns där. Och minnena är levande, även om jag så här 30 år efteråt säkerligen minns fel i delar av allt det som inträffade och skedde i det fullständigt kaotiska efterspelet av mordet.

Vi hade precis flyttat upp till Umeå och jag hade bara två veckor tidigare börjat som ledarskribent på Västerbottens-Kuriren. Jag minns chocken när jag hämtade tidningen som låg på golvet i hallen nedanför brevinkastet i dörren. Palme mördad. Den första tanken var förstås att det inte var sant och hur i helv-e någon på nattredaktionen hade kunnat göra en sådan tavla. På med radion direkt. Nyheten bekräftades snabbt och så började det sjunka in vad som hänt.

Jag minns också starkt mitt samtal med farsan. Jag ringde honom ganska snabbt. Pappa var ju politisk redaktör på Nerikes Allehanda och han hade gjort sin sista arbetsdag dagen innan. Nu var han pensionär och hade direkt på fredagen åkt upp till släktingar i Dalarna för att klara av årets Vasalopp. Han visste ingenting och han blev alldeles tyst i flera minuter.

Pappa hade haft mycket kontakt med Palme liksom han hade med samtliga partiledare under sin aktiva tid. Farsan var ju bland annat med på den resa som Olof Palme gjorde till ett par sydamerikanska länder och Kuba och han kände Palme väl. Nu hade den största händelsen under hans tid som politisk redaktör inträffat och han hade slutat och kunde inte skriva om det som hände. Det tog farsan djupt, har jag förstått.

I kväll satt jag och försökte komma ihåg vad jag själv skrev. Jag minns inte det. Precis som jag minns dåligt allt annat som jag skrivit och kommenterat av stora händelser. I bagaget har jag långt över 12 000 ledare och det har varit en lång resa av kommentarer som formats dag för dag. Men onekligen skulle det vara intressant att någon gång gå tillbaka och se på vad jag har tyckt om allt som hänt. Dock tror jag inte att jag någonsin kommer att ägna mig åt en sådan tillbakablick. Den är egentligen ointressant eftersom det som har hänt har hänt och vad jag tyckt om det som hände inte heller betyder något nu.

Jag hoppas dock att jag hade någorlunda vettiga och kloka synpunkter och en linje som höll.

I den svenska politiken meddelade statsminister Stefan Löfven i dag att han lyfter upp arbetsmarknadsminister Ylva Johansson ett par snäpp när det gäller politisk betydelse. Hon får nu ansvaret för integrationspolitiken och ges mandat att gå in på områden som redan har sina ministrar. Nämligen utbildnings- och bostadspolitik. Tanken är inte att hon ska köra över utbildningsminister Gustav Fridolin och/eller bostadsminister Mehmet Kaplan, båda representanter för Miljöpartiet.

Jag tror att hon kommer att göra det ändå. Och jag måste säga att jag är lite oförstående till varför Löfven lyfter henne. Löfven har sagt att hon är erfaren som statsråd och att det är ett skäl. Personligen har jag aldrig haft något förtroende för henne som politiker utan mer kunnat konstatera – som i så många andra fall när det gäller politiker – att hon är jätteduktig på att prata, men inte särskilt framstående på att få saker och ting gjorda. Jag skulle nog ha föredragit att Löfven skulle ha gett Anders Ygeman, inrikesministern, det lyftet i stället. Det är ju han som i alla fall kommer att få ge kommentarerna till det som händer och inte händer.

Jag nöjer med mig med detta för i dag och konstaterar att dagen varit bra med träning och med jobb. Jag tog dessutom en liten promenad. Och av det som jag i övrigt skulle göra har jag inte gjort allt. Något är sparat till morgondagen.

 

 

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.