Högre pensionsålder

Fack och arbetsgivare måste bli överens om att alla som arbetar måste arbeta längre upp i åldrarna. Det har den så kallade Pensionsgruppen slagit fast. Ja, det har ju stått klart ganska länge nu att man måste jobba längre för att nå upp i den pension som man skulle ha fått om livslängden förblivit densamma som när pensionsåldern bestämdes till 65 år. Jag vet exempelvis att de som är födda 1957 beräknas få arbeta till de är 67 år och fyra månader innan de når den gränsen. De som är mycket yngre anses få jobba betydligt längre.

I dag är pensionsåldern 65 år, men alla som vill och kan får fortsätta att jobba till de är 67 år. Innan dess kan de inte av åldersskäl sägas upp i sina anställningar. Men nu kommer arbetet att höja pensionsåldern att drivas på. Pensionsgruppen har utsett den tidigare ledaren för Kristdemokraterna, Göran Hägglund, och den likaledes tidigare ordföranden i IF Metall, Göran Johnsson, att påverka parterna till ett förlängt arbetsliv. Av olika skäl är arbetsgivare och fack inte särskilt pigga på att göra det.

Men när medellivslängden bara under den senaste 20-årsperioden har ökat med fantastiska två år, säger det sig nästan själv att en höjning av pensionsåldern är nödvändig. I och för sig finns det väl inte några garantier för att utvecklingen fortsätter, men å andra sidan finns det heller inte någonting som talar emot att allt fler blir allt äldre. Det ska vara om något mer eller mindre katastrofalt inträffar som ordentligt rensar i generationerna som möjligtvis kan ändra den utvecklingen. Men så illa ska vi väl inte tänka om framtiden.

Göran Johnsson och Göran Hägglund hoppas att kunna få någon reaktion från parterna på arbetsmarknaden om vad som enligt deras uppfattningar krävs för att höja pensionsåldern. Den reaktionen vill de båda ha under tidig höst.

Om jag skulle få ha ett ord med i laget så tror jag att en ny pensionsålder kommer att landa på 67-68 år med möjlighet att gå i förtida pension tre-fyra år tidigare och med möjlighet att jobba på ytterligare några år efter den nya officiella pensionsålder med lika många år. Detta utan att riskera kastas ut från jobbet på grund av rena åldersskäl.

Tids nog får vi se hur det blir. Och i denna lilla fråga kan jag bara tillägga för egen del att jag gärna – i morgon om det skulle hända – skulle kunna tänka mig att börja jobba full tid igen. Det är möjligt att jag övervärderar min ork och kunskap, men ser man till viljan så saknas ingenting. Tycker jag och konstaterar tacksamt att jag är lyckligt lottad som får vara frisk och kry och fortfarande, ännu en tid, anses kunna göra en insats.

Konstaterar – igen – att dagen varit god. Jag har påbörjat ett litet projekt för Sunnanå som ska slutföras innan seriestart. Vi får se vad det blir, men början verkar lovande. Och så hoppas jag att jag kan skriva lite mer i morgon, vilket i och för sig är tveksamt eftersom vi ska hem till bekanta mot kvällningen.

Jag måste bara helt kort berätta att jag träffade på en gammal bekant på stan i dag. När jag jobbade på tidningen fick jag kontakt med en familj som kommit från ett land i Mellanamerika. Nu har de äntligen fått permanent uppehållstillstånd. Pappan, dottern och sonen arbetar och mamman pluggar i Umeå. Det går bra för dem och jag blir bara så glad för det.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.