Intensivt och så vapenvilan

Intensivt har det varit från första stund i dag. En knapp timme på Friskvårdskompaniet startade dagen. Sedan var det dags för ett besök på Sunnanås kansli och när jag väl kom hem och körde in bilen i carporten gled den plötsligt farligt nära en stolpe som håller upp taket. Det i sin tur fick mig att börja arbeta med, eller snarare mot, snön som fallit i vinter.

I vanligt ordning har jag försökt förtränga den och det där med snöskottning har jag inte ägnat ens många tankar på. Men i takt med att jag kört in och ut ur carporten har det skapats små upphöjningar och det var vid en sådan som bakdelen av bilen plötsligt gled iväg. Och då stod bilen nästan helt still. Försiktigt lirkade jag ut bilen och traskade iväg till vaktmästarna och fick låna en sådan där ishacka.

Med den arbetade jag en god stund för att få bort dessa förrädiska upphöjningar som under den packade snön visade sig bestå av is. Det var ett drygt jobb för en ovan snöhanterare. Sedan gick en dryg timme när jag snackade med ett par hantverkare och därefter tvätt och strykning. Nu på kvällen har vi varit hos ett par ungt par som kommit från Colombia. Där bjöds vi på god mat och godsaker så att magen, som man säger, står i åtta hörn. Inte nog med det – vi fick presenter också. Högst ovanligt, men självklart vänligt och i linje med deras gästfrihet.

Det är så roligt att se det här parets utveckling och deras väldigt vilja att lyckas. Hon fick i slutet av förra året sin universitetsexamen från hemlandet godkänd av Socialstyrelsen och är nu legitimerad för sin specialitet inom vården och han väntar ivrigt på att få sin enmånaderspraktik för att få slutbetyg från sin utbildning. Det kommer att gå bra för de här ungdomarna. Det är jag övertygad om.

Nu i natt är det tänkt att – alldeles precis nu i skrivande stund faktiskt – är det tänkt att vapenvilan i Syrien ska träda i kraft. Konfliktens komplexitet kan anas när det nu står klart att nästan 100 olika rebellgrupper stöder vapenvilan och lovar att inte kriga mot varandra eller mot andra. De enda som kommer att utsättas för krigshandlingar är jihadisterna i IS och al-Nusrafronten.

Det ska förstås bli ytterligt spännande att se om vapenvilan håller. Jag är definitivt inte den enda som hoppas att så blir fallet, men den är verkligt skör. De första dagarna kommer att bli väldigt kritiska eftersom det verkligen inte behövs mycket för att kriget ska vara i full gång igen – om nu vapenvilan verkligen hinner börja gälla.

FN–sändebudet Staffan de Mistura talade i kväll om att nya fredsförhandlingar ska ta sin början 7 mars. Om vapenvilan verkar fram till dess finns det rimligen en chans att reella fredsförhandlingar kan inledas och faktiskt föras framåt. Det vore ju onekligen en nåd att stilla bedja om.

 

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.