Något om nationalism

Jag har inte heller i dag tittat på Melodifestivalens deltävling. Jo, tv:n har varit på och jag har hört ljud från rummet. Men jag avstår från att titta. På tidningarnas sajter ser jag att någon som heter Molly gick direkt till final och så killen som fick en hit när han var åtta-nio år när han sjöng om Zlatan.

Dock har jag snappat upp att Gina Dirawi och Sarah Dawn Finer, de två var programledare i kväll, tydligen bestämt sig för att skriva om vår nationalsång Du gamla Du fria… och i den förändra Norden till Jorden. I och för sig tror jag att det är något mer ord som i så fall måste bytas ut eftersom det heter ”ja, jag vill leva, jag vill dö i Norden”. Den prepositionen får nog ändras till ”på” såvida inte den eller de som sjunger Dirawi/Dawn Finers version när en önskan om att bli levande begravda…

Jag tycker att det är lite fånigt att ge sig på att ändra texten som Rickard Dybeck knåpade ihop 1844. Det räcker sannerligen med Norden. Det är vår nationalsång, även om Sverige inte nämns någon gång i texten. Genom åren har det gjorts försök att få in Sverige, men de har inte lyckats. Jag tycker att vi ska vara stolta över vår nationalsång. Vi är ju alla världsmedborgare och utan att jag vet något om det, så finns det gissningsvis sånger som också handlar om det och som kan vara lämpligare att ta till om man vill manifestera att vi alla är små delar av en stor värld och att vi alla måste ta ansvar för att försöka göra världen till en bättre plats. Också för kommande generationer.

Det är i alla fall de kommande generationerna och deras förutsättningar som jag främst försöker ta hänsyn till. Dock är jag inte mer än människa och det är svårt att ändra vanor och beteenden. Vissa saker känner jag är mer angelägna än andra, men om det spelar någon roll i slutändan får jag aldrig någonsin reda på.

Apropå det här med nationalsången. Det talas ju mycket om nationalism och patriotism numera. Det finns en god nationalism och det finns en nationalism som bär iväg åt fel håll, tycker och tänker jag. Den goda nationalismen bottnar i att man blir glad när man ser den svenska flaggan när man är utomlands eller kommer hem efter att ha varit utomlands en längre tid. Samt förstås att man värnar de friheter och rättigheter som vi har och som ligger som grundvärderingar i vårt förhållningssätt gentemot andra länder. Jag gillar Sverige för att det är det land som levt hela mitt liv i. Jag är helt enkelt van vid att vara svensk och när jag kommer utomlands känns det ovant. Men får jag vara någon annanstans i flera år, så blir jag säkert van vid det också och lär mig att tycka om det som är bra där och ogilla det som inte är bra.

Den onda nationalismen är den som förhärligar allt som finns i landet och hur allt fungerar och att allt som sker och finns i landet är det enda rätta och det bästa på jorden. Så är det ju inte i verkligheten. Den onda nationalismen växer inte sällan fram i samhällen som antingen är eller är på väg att bli mer slutna och där enskilda politiker eller andra makthavare lyckas få allt fler med sig på tankegångar som i praktiken innebär isolering och avståndstagande. Det tror och tycker inte jag befrämjar utveckling och en mer human grundvärdering.

Så – med andra ord – jag är för den goda nationalismen och mot den onda. När svenskar tävlar vill jag gärna att de ska vinna i de internationella tävlingar som de ställer upp i. Men jag tycker inte att det på något sätt är en katastrof om de förlorar eller blir utslagna tidigt i tävlingarna. Detta som ett litet banalt exempel.

Och med detta får jag väl sätta punkt för dagen. Med skriverierna i alla fall.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.