Ny prins och så en damm

Kvällens händelse är tydligen att kronprinsessan Victoria och prins Daniel har begåvats med sitt andra barn. Lillsessan Estelle har fått en bror, men det får hon inte veta förrän i morgon bitti. Allt gick bra och det är ju skönt. Mina personliga erfarenheter är ju att det alltid finns risker och att det inte alla gånger går som man hoppas.

Jag blev faktiskt förvånad över denna nya prinsfödsel. Faktiskt hade jag inte en aning om att kronprinsessan Victoria ens var gravid. Så då förstår ni hur mycket jag snappat upp från kungahuset. Det är ju kul för medierna i veckotidningsbranschen också. Nu blir det nog ganska mycket om nytillskottet i den familjen. Jag kommer dock inte, som ni förstår, att inhandla någon sådan tidning.

Namnet på den nya medborgaren meddelar kungen i morgon. Tilltalsnamn och titel talar kungen också om vid en inkallad konselj. Och så blir det vittnesbekräftelse där statsminister Stefan Löfven ska delta för att bevittna att det är prinsessans och prinsens barn. Antar jag. Hur han nu med säkerhet kan veta det…

Sedan ser jag också att Mosuldammen i Irak är nära en kollaps. Den är dåligt byggd och varje dag måste den lappas och lagas. I och med att IS hade kontrollen över dammen under en tid kunde inga reparationer göras och dammen försvagades ytterligare. För närvarande är IS i grannskapet och det försvårar leveranserna av det material som ska lappa dammen.

Om dammen brister blir det en katastrof av aldrig skådat slag. Enligt beräkningarna når en 18 meter hög flodvåg staden Mosul inom fyra timmar och den kommer att förstöra 70-75 procent av staden. Flodvågen kommer även att nå Bagdad men beräknas i så fall ”bara” vara fyra meter hög. Uppåt en miljon människor kan komma att dö om det värsta scenariot blir verklighet. Det är verkligen en skräckbild som hotar. I april ska världens bästa och främsta dammforskare samlas i Rom för att diskutera vad som kan göras för att den fullständiga katastrofen inte ska bli verklighet.

I afton kollade jag in damernas klassiska lopp i Kanadatouren, som ingår i världscupen. Johaug vann i en fullständigt överlägsen stil och på prispallen stod ytterligare två norskor. De är ju helt suveräna dessa damer. Helt i en klass för sig själva. Men mot den bakgrunden var det inte så lite roligt att det svenska damlandslaget i fotboll i OS-kvalet – som spelas i Holland – slog Norge med 1-0. Målet gjordes i den tredje spelminuten och sedan kunde Pia Sundhages lag hålla undan. Nu återstår det ”bara” att också slå Schweiz och Holland och när det är gjort blir det OS-turnering i Brasilien för det svenska laget. Skulle vara kul om det hände, men vi får väl se vad som händer. Alla lag vill ju dit.

Mer finns att skriva om. Men det får bli en annan dag. Jo, jag måste ju säga att dagen har varit god och snäll mot mig. Vilket jag är tacksam för.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.