Komma, flyktingar och sprit

På nyheterna visade de i dag hur  kungen talade om vad kronprinsessan Victorias nya son ska heta. Oscar ska han kallas och blir väl kanske i framtiden Oscar III, om jag kan min historia. Men det var inte det jag skulle tala om. Utan mer det faktum att kungen sa att Victoria ”nedkommit” med en son.

Jo, ibland används det ordet när någon mamma har fött barn. Det är inte så vanligt. Men jag kom att tänka på att det är inte bara vid dessa händelser som verbet ”komma” i olika former används när det gäller människor. Victoria har alltså nedkommit med en – avkomma. Och när livet för oss alla är slut så kanske slutet blir sådant att vi omkommer. Det senare begreppet handlar ju mest om när folk dör i olyckor och katastrofer – inte när vi ligger i sängen och dör.

Finns det några andra former av verbet när det gäller oss? Här i Norrland kan människor konstateras vara okomna om de inte dyker upp alls till något avtalat möte. Men det känns inte relevant i förhållande till nedkomma, avkomma och omkomma.

Det här resonemanget leder förstås inte till någonting. Det var bara en tanke som slog mig.

I Grekland har ordföranden i EU-rådet, Donald Tusk, träffat den grekiske premiärministern Alexis Tispras. Läget i Grekland är förtvivlat. Varje dag lär det komma ungefär 2 000 flyktingar i båtar från Turkiet. Flyktingarna stoppas sedan vid gränsen till Makedonien och i de stora läger som bildas är irritationen stor hos flyktingarna. Dels därför att de inte kan komma vidare till andra länder i EU – främst Tyskland, dels därför att förhållandena är så svåra.

Efter mötet med Tsipras vände sig Tusk i en uppmaning till flyktingarna och då främst de så kallade ekonomiska flyktingarna, de som inte har reella skäl att fly från en livshotande situation. ”Kom inte till Europa. Tro inte på smugglarna. Riskera inte era liv och pengar”, sa Tusk. Om hans uttalande får någon avgörande betydelse är förstås osett. De som är på väg eller har bestämt sig för att ge sig iväg lär inte avskräckas av hans uttalande utan litar förmodligen mer på sin egen övertygelse om att allt är och blir bättre i Tyskland, Sverige eller något annat EU-land.

Situationen i Grekland är dock sådan att landet måste få hjälp och stöd från andra EU-länder. Grekland har sedan många år tillbaka sina egna problem och att försöka lösa dem samtidigt som man får ansvaret för tiotusentals och åter tiotusentals flyktingar blir omöjligt. Det är ju omöjligt för oss, sägs det, att ta emot fler flyktingar trots att vi har en snabbt växande ekonomi. Hur omöjligt är det då inte för Grekland?

Den fördelning av flyktingbördan som EU kom överens om i höstas har inte fungerat. Den senaste siffran jag hörde som hade fördelats var 600 personer – av överenskomna 130000 eller om det var 160000. Fördelningen fungerar inte och kommer inte att fungera med tanke på hur en del länder i EU ställer sig.

Det har uppstått en debatt med anledning av tobaksutredningens förslag att förbjuda rökning på uteserveringar, lekplatser och busshållplatser. Utredaren föreslår dessutom att tobaksvaror inte ska exponeras, som det så vackert heter, i butiker. Allt för att ”avnormalisera” tobaksbruket.

Jag är inte ett dugg förvånad över att debatten uppstått. Eftersom jag själv är rökare har jag synpunkter på förslagen. Jag tycker att de föreslagna förbuden går för långt. Rökning utomhus skadar bara rökaren. Och alla rökare har dresserats till att bli väldigt lyhörda för den närmaste omgivningen. Vi tar stor hänsyn, faktiskt. Lite grann tycker jag att det vore en god idé om politikerna i stället börjar försöka komma åt alkoholbruket. Varför ska man inte få röka på en uteservering, när andra gäster kan sitta och kröka till och bli högröstade och kanske otrevliga under sitt rus?

För mig är det lika otrevligt som jag kan tänka mig att en förbiilande tobaksrök är för en som inte gillar rök. Till detta ska läggas att alkoholens skadeverkningar, inte minst medicinskt och socialt, är så mycket farligare än tobaken. För att inte tala om hur mycket dyrare alkoholen och dess skadeverkningar är för samhället.

En gång när jag skrev om det här i Norran var det en läsare som ringde och var jättearg. ”Det är såna som du som gör att jag super” sa han innan han slängde på luren.

Jo, tänk så det kan vara.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.