USA och Norran

Vilken härlig dag med många plusgrader. De bara fläckarna på gångvägarna blev bara större och större och bitvis började de torka upp. Längs gator och trottoarer rann smältvattnet från den töande snön (kan man säga så?). Bitvis var det som små bäckar. Och i morgon ska det bli nästan likadant. Kanske lite mindre av solen bakom höga moln. Men varmt. Självfallet kommer det bakslag på det här innan våren anträder, men det är en ljuvlig känsla dessa dagar.

Promenaden ner till stan gick i makligt tempo och det främst för att det var så gott att vara ute. Nere i centrum träffade jag på en gammal bekant som jag har stort utbyte att prata med. Det var lika trevligt och givande som alltid.

I natt blir det spännande igen i den amerikanska presidentvalrörelsen. Fem delstater ska ha sina primärval för både demokrater och republikaner. Enligt förhandstipsen ser det ut som om Donald Trump vinner i ytterligare ett par delstater och är det så att han vinner i både Florida och Ohio – där vinnarna får alla alla delegater – så blir det nog så att han blir mycket svår att stoppa från att bli utsedd som republikanernas presidentkandidat.

Jag är fortfarande inne på linjen att om det är så att det republikanska partiet skulle lyckas stoppa honom från att bli utsedd på konventet senare i år, så går han säkert vidare som oberoende. Jag tror i alla fall att det är möjligt för honom att göra det, även om det mig veterligt aldrig har hänt. På ett sätt skulle det vara bra eftersom det, enligt min logik, rimligen skulle säkra segern för den som blir utsedd till demokraternas presidentkandidat.

På den sidan står kampen fortfarande mellan Hillary Clinton och Bernie Sanders och den som nog har de bästa chanserna att nå ända fram är den först nämnda. Men osagt är kanske bäst – Sanders har överraskat under primärvalskampanjen och kan fortsätta att göra det. Och skulle det bli han som ställs mot Donald Trump – ja, då är det enligt amerikanska mått två extremer som ställs mot varandra. Vilken som är bäst i det fallet är definitivt Bernie Sanders, vars politik i mycket liknar gammal socialdemokratisk politik och det är ju något som åtminstone vi här i landet är van vid. Eller inte främmande för.

Vad som händer i det amerikanska presidentvalet finns det anledning att återkomma till många, många gånger.

Stillsamt kan jag meddela åsikter jag snappade upp i gymmets omklädningsrum häromdagen. Det är inte första gången jag hör dessa meningsyttringar, verkligen inte, och det är inte den enda platsen jag har hört dem. Alla går ut på att Norran har blivit verkligt dålig både i pappersutgåvan och på webben. Dålig i betydelsen att det inte finns något att läsa. Det tycks faktiskt som att ledningen är oerhört målmedveten i arbetet, som om det finns en klar om än outsagd agenda, att konsekvent försämra journalistiken så mycket att läsarna ger upp.

När jag kom till stan för snart 17 år sedan för att börja som chefredaktör gick var och varannan människa omkring med ryggsäckar på vilka det var en jättestor logga som visade NV (Norra Västerbotten). De förändringar som jag gjorde mötte hårt motstånd från redaktionen och läsarreaktionerna var inte alltid kärleksfulla. Men syftet från min sida var kristallklart – tidningen skulle bli bättre och mer angelägen. Mer läsvärd och jag är – det har jag sagt tidigare – stolt över att vi 2004, sista året som jag var ansvarig, kunde hålla upplagan för första gången på 13 år. Därefter har upplagan rasat för varje år och det kommer den garanterat att fortsätta göra med allt färre journalister som inte känner den arbetslust och det driv som borde finnas på varje redaktion. Men som dessvärre är sällsynt nuförtiden både på Norran och andra redaktioner som ständigt bantas.

Jag tycker det är en så tråkig utveckling. Och farlig för demokratin. Men det har jag också ordat om så många gånger, så det känns nästan tjatigt, vilket ni nog också tycker.

Så det är väl bäst att jag säger god natt…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.