En del om sport

Det blir några sena rader igen. Men så blir det när jag inte skärper mig och försöker komma till skott lite tidigare. Dock finns det inte så mycket att skriva om, mer än att dagen för mig personligen har varit bra. Det har varit jobb med både det ena och det andra. I morgon far jag iväg på eftermiddagen för att göra ett jobb åt Sunnanå och den bilaga som ska ges ut i samband med seriestarten i april. Det ska bli intressant och jag har redan börjat förbereda mig för det.

Töandet har inte varit så kraftigt i dag som det var i tisdags. Och framåt helgen kommer minusgraderna tillbaka. Det kommer väl nästan att kännas som en nystart på vintern efter de sköna och vackra dagar vi har haft.

Många Skelleftebor är glada i kväll eftersom stadens hockeylag, Skellefteå AIK, vann första matchen i kvartsfinalserien med hela 6–1 mot HV71. Med den starten på hemmaplan är det väl en hel del som anser att det blir 4–0 till SAIK i matcher och att finalserien och SM-guldet redan är i hamn. Spelarna känner säkert stadens förväntningar och det kan, är jag rädd för, innebära grund för ett och annat bakslag. Totalt sett ska det nog inte vara någon fara för att SAIK misslyckas. Det är högst sannolikt att laget får spela sin sjätte finalserie på rad.

Det som intresserar mig mer är att Sunnanås damlag i fotboll i morgon beger sig iväg till ett träningsläger i Stockholmstrakten. En match ska också spelas – mot AIK, som spelar i Elitettan i år igen efter att åkt ur damallsvenskan efter en kort säsong där. Än återstår det en månad till seriestart och till dess ska väl förhoppningsvis de fyra spelare, som i dag inte är helt återställda efter skador, vara i form för att gå in i laget. Gissningsvis är väl åtminstone två av dem mer eller mindre givna i startelvan. Sett över hela säsongen så här en månad före seriestart är dock förhoppningarna stora på att Sunnanå kommer att göra gott ifrån sig. Spelare och ledare är övertygade om att så blir fallet – när den nya spelidén väl har satt sig.

Ja, det blev ett enahanda, kort och även för mig ganska ointressant inlägg. Men så blir det väl ibland, för jag vill inte orda just nu om utgången i de amerikanska primärvalen där Hillary Clinton tog hem alla fem delstaterna den här omgången och Donald Trump tog hem fyra av de fem. Det finns så många tillfällen i framtiden att skriva om dem. Inte heller vill jag skriva om EU:s nya förslag till hur flyktingkrisen ska behandlas. Vi får väl se vad EU-nämnden bestämmer sig för och vilken hållning som Sverige ska inta när det väl blir ett avgörande. Gissningsvis kommer det som EU-ledarna kommer fram till inte att hålla – det heller.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.