Luleåbesök i dag

I dag åkte vi iväg till Luleå. Det är skönt att dra iväg norrut – inte minst för att vägen till Luleå är så mycket bättre än den som leder till Umeå. Där, i den senare staden, har vi inte varit på väldigt länge och jag vet faktiskt inte riktigt varför. Umeå passeras bara på väg söderut antingen när vi åker till dottern i Sundsvall eller ner till Arlanda för någon resa utomlands. Vi ger oss aldrig tid att stanna till.

Kanske blir det någon annan ordning om vi blir nyfikna på det nya handelsområdet söder om stan. Det är ju lätt, tror jag, att svänga in där på väg söderut – eller hem. Men att enbart åka dit för eventuell shopping – nja, det är inte något som i alla fall lockar mig. Däremot skulle jag nog kunna tillbringa en god stund utanför för att studera människor på väg in eller ut från affärerna. Det är alltid lite kul att kolla in andra.

Att Umeå inte lockar förstår jag faktiskt inte. Jag jobbade ju där och på Västerbottens-Kuriren under tre år under andra hälften av 1980-talet och jag trivdes kanonbra i stan. Men nu har man ju nästan ingen koppling till stan längre och det är väl skälet till att kosan i stället ställs norrut.

Där finns ju – bland många andra – lilla Omar som om en vecka eller så blir två månader.

DSC00635.JPG

Som alla andra i den unga åldern är han jättego´ och han är redan duktig att följa med vad som händer runt omkring honom. Det sägs ju att små barn bara kan se 45 centimeter (hur man nu kan veta det?), men Omar tycktes ha koll. Min nuna gillade han dock inte särskilt mycket med tanke på hans reaktion. Dock gick det bra att hålla honom när han hade sitt ansikte åt andra hållet.

Under vinterhalvåret är Luleå en speciell stad eftersom det tycks som att halva stan är ute på isen för att promenera, åka skridskor eller spark och bara njuta av tiden i friska luften och solen. Jo, det var fint väder i dag.

DSC00621.JPG

Det tycks som att vandra runt på isen har blivit ett sätt att umgås i Luleå och det är ju trevligt. Fast vi gav oss inte tid att strosa runt där utan skyndade oss i stället till Omar för att gulla med honom och umgås med hans familj. Alltid är det trevligt.

Vägen upp och tillbaka bjöd på torra vägbanor och där man satt och körde funderade jag på att det snart är dags att sätta på sommardäcken. Fast i år behöver jag inte fatta det beslutet själv eftersom de har hört av sig från däckhotellet och föreslagit en dag för utcheckning av ”sommarsulorna”. Ett erbjudande som jag glatt accepterade. Praktiskt, tyckte jag.

Kul var det också när jag kom hem från utflykten norrut och fick veta att Sunnanå under sitt träningsläger i Stockholm mött AIK i en träningsmatch och spelat oavgjort 2–2. Det bådar gott. AIK spelade förra året i damallsvenskan men blev nedflyttat och lirar i år i Elitettan – precis som Sunnanå. Att Sunnanå redan i torsdags spelade mot division 1-laget Sätra och tvålade till motståndaren med 12-4 känns också bra. Bra mycket bättre än förlusten mot Umeå med 15–0. Det nya spelsystemet under nya tränaren Jackie Bachtelers ledning börjar nog på att sätta sig för att bli riktigt bra till seriestarten i april.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.