Bekräftad okunskap

Nu har den amerikanska presidenten Barack Obama landat på Kuba. Det är första gången sedan 1928 som en amerikansk president åker på statsbesök till det grannlandet. Besöket är en uppvisning i de snabbt upptinade relationerna mellan länderna och i fortsättningen blir det blir det fritt fram för amerikaner att åka till Kuba. Redan nu är turismen en växande industri i landet och det råder inte någon tvekan om att väldigt många kommer att åka dit för att se landet, men framför allt festa och få en billig semester.

Alldeles innan president Obama landade i Havanna slog polisen till mot de 53 kvinnor som en gång varje vecka har samlats för att demonstrera mot regimen. Kvinnorna, benämnda Damerna i vitt, protesterar mot att deras män och söner har gripits av säkerhetstjänsten och vid varje demonstration är det några eller många som grips för att efter en stund släppas.

Det som hände i dag var att säkerhetstjänsten slog till med ett massgripande. Samtliga 53 kvinnor och ett 20-tal sympatisörer greps under, enligt vittnesmål från ungefär 150 internationella journalister som är där för att bevaka Obamas statsbesök, mycket våld. Det var något som förvånade både journalisterna och många kubaner. En taxichaufför som uttalar sig i DN menade att Obama borde vända i luften och att han inte ska vara kompis med en regim som behandlar sina medborgare på det sättet.

Statsbesöket kommer självklart att fortsätta helt enligt det uppgjorda programmet innan Obama far vidare till Argentina – tror jag att det var. Hur mycket den kubanska regimen än försöker lätta på vissa restriktioner för att få mer ekonomisk fart i landet, så är det en diktatur som inte tillåter kritik och som inte heller drar sig för att fängsla oppositionella. Musiken och den omtalade ”charmen” med 50-talsstuket på fordonsflottan kan på intet sätt rättfärdiga ett besök i landet och dölja bristen på demokrati och yttrandefrihet. Visserligen har standarden och inkomsten höjts för dem som arbetar i turistindustrin, men de stora pengarna lägger förstås makten rabarber på.

I dag tog jag för att besvara ett så kallat quiz – det vill säga ett antal frågor (märkligt ord att använda förresten) – om grammatik. Jag är usel på grammatik och har så varit genom hela min skolgång. På gymnasiet läste jag på latinlinjen och i latinet var grammatiken grundläggande. Det var ett evigt gnuggande och på skrivningarna – ända upp till studentskrivningen, vill jag minnas – fick vi använda både grammatik och lexikon. Det blev för tufft för mig ändå och jag fick gå om ett år.

Jag började frågetestet under förutsättningen att jag i alla fall hoppades att få ett rätt på de tio frågorna. Det blev några rätta svar till, men resultatet bekräftade min okunskap på ett mycket avslöjande sätt. Egentligen är det märkligt att jag har kunnat leva på och försörja både mig själv och en familj på mitt skrivande. Egentligen borde jag inte få ihop en enda mening, men det kan man tydligen få utan att man känner till de grammatiska begreppen och vet vilket ord som tillhör vilken klass och vilken böjningsform verben har. Vad jag dessutom lärde mig är att begreppen ändrats under de 50 år som gått sedan jag slutade skolan. Imperfekt finns inte längre förstår jag, trots att jag är norrländskt operfekt i grammatik.

Och så vann Skellefteå AIK den tredje matchen i kvartsfinalserien mot HV71. Det satt hårt åt liksom fallet var i den andra matchen. Men det ska väl mycket till om inte SAIK tar åtminstone en seger till på de fyra matcher som återstår enligt teorin.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.