Positiv prischock

Det finns ett EU-direktiv som säger att användningen av plastkassar måste minska till hälften till 2025. Naturvårdsverket har tagit fasta på det här och föreslog i dag regeringen att priset på plastkassar ska öka till fem kronor per påse. I dag kostar kassarna två spänn och det är en summa som de flesta uppenbarligen inte bryr sig om. En femma svider förmodligen mer och den kraftiga ökningen kommer säkerligen, när den väl genomförs, att innebära att konsumenterna tänker sig för mer än en gång när det är dags att packa ned varorna som man har köpt.

Det är ju faktiskt enkelt att ta med sig en eller två egna kassar och pula ned varorna man köpt i dem. Enkelt – men ändå svårt. Personligen har jag inte mindre än tre kassar som kan användas gång på gång i bilen. Dessa tar jag med mig in i affären. Men bara när jag kommer ihåg dem.

Det är bättre nu, men fortfarande glömmer jag bort dessa kassar fem–sex gånger av tio när jag matshoppar. Och då blir ju konsekvensen att jag i stället får köpa mig en påse eller flera. Det blir som sagt bättre. I början glömde jag mina kassar i bilen nio gånger av tio.

Jag tycker faktiskt att förslaget från Naturvårdsverket är bra. Användningen av plast bör minska och då inte minst av miljöskäl. Åtskilliga gånger har vi hört att de stora haven innehåller väldiga mängder av plast. Till och med mitt ute på Stilla havet eller på Atlanten får forskare sina trålar fulla av plast. Alldeles självklart påverkar det allt liv i haven. Och detta är bara ett exempel på de negativa effekter som plastanvändningen har.

Jag har läst om att det finns kommuner i Sörmland som nu börjat samla in det biologiska avfallet från hushållen. Eller rättare sagt att detta avfall ska börja samlas in för att separeras så att biogas kan tillverkas. Det som jag tycker är märkligt är att det system som ska gälla bygger på att plastkassar delas ut till hushållen. Dessa är gröna i färgen och när de kommer till stationen så sorteras påsarna ut från annat avfall. Sedan – antar jag – rivs de sönder och avfallet tas om hand.

Här i Skellefteå har vi en annan och bättre ordning i och med att påsarna i sig är biologiskt nedbrytbara och blir en del av avfallet som förvandlas till biogas. I Sörmland borde man vara medveten om den teknik som används här uppe och jag är faktiskt förvånad över att den modell som vi har här inte är nationell standard.

Detta om detta. Min dag har varit bra med träning och jobb och så efter det ideellt arbete under eftermiddagen och kvällen för Sunnanå. Det är mycket som ska göras inför seriestarten i april och tiden rullar på så snabbt, så snabbt. I morgon blir det mer Sunnanåjobb och jag har förstått att jag nog hamnar på ett nytt möte redan på onsdag igen. Jo, jo – har man tagit på sig något så får man väl försöka fullfölja det och göra det bästa av det.

Nu börjar det emellertid dra ihop sig mot att dygnet tar slut. Jag har tittat på nyheterna som mycket handlat om Barack Obamas möte med Raul Castro- Jag får väl läsa mer om det i morgon för nu stundar andra göromål

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.