Ingen idé vara rädd

Det blev lite av en rivstart i morse med ett möte direkt på morgonen nere på Sunnanås kansli. Det drog iväg bortåt två timmar, men det var intressant och givande. Och med stor sannolikhet blir det något i slutändan som blir bra för väldigt många och som stärker Sunnanå SK som förening och varumärke. Det är ju bara en av sakerna som ska rulla igång nu när säsongstarten närmar sig. Men varje gång jag tänker på den kommer jag också att tänka på att sista hemmamatchen äger rum 5 november! Jag kan inte förstå att man lägger en match så sent på säsongen här uppe i norr; det kan ju faktiskt vara full vinter då.

Men nu ska vi inte ta ut elände i förväg. Det finns det tillräckligt många som gör och då inte minst efter terrordåden i Bryssel i går. På radion hörde jag att en undersökning vet att berätta att sex av tio svenskar nu är oroliga och rädda för att ett terroristattentat ska äga rum i Sverige.

Självklart kan ett sådant äga rum också här. Men att vara rädd för ett sådant och vara rädd för att drabbas av det – jag vet inte om det lönar sig att vara det. Man kan inte skydda sig mot sådant och jag är nog alldeles för mycket fatalist för att känna vare sig oro eller rädsla för det. Eller för något annat. Egentligen. Det som händer, det händer. Och det som har hänt, det har hänt och ingenting av det kan man ändra på hur mycket man än skulle vilja göra det.

Ibland har jag fått frågan om jag ångrar någonting. Svaret har alltid blivit nej. För det man har gjort har man gjort utifrån en bedömning som man gjorde då och som man väl tyckte var det bästa man kunde göra. Om det sedan gått alldeles åt skogen, så blev det så. Oftast har det dock blivit bra i slutändan ändå.

Nyheterna fortsätter att domineras av händelserna i Bryssel. Det förvånar mig inte. Det finns många trådar att nysta i för medierna och en lång rad uppföljningar både i det stora och det lilla kommer att göras. Bara här i landet ser vi hur många landsortstidningar letar kopplingar till lokala personer som eventuellt var på plats. Ja, det räcker med att de besökt eller arbetar i Bryssel, så blir deras ögonblicksberättelser intressanta. Även om de inte ens var i närheten av det som hände. Men stämningen i staden kan man alltid prata om. Även om det är självklart att den på så många olika sätt präglas av bombdåden.

Det är lite trist att dåden också får andra konsekvenser. Polens premiärminister Beata Szydlo, som tidigare gått med på att landet ska ta emot 7 000 flyktingar i den fördelning av flyktingar över EU som man kommit överens om, säger nu att landet inte kommer att ta emot en enda flykting. Efter attackerna i Bryssel ”är det inte möjligt just nu att säga att vi är okej med att acceptera något antal migranter alls”, säger hon enligt dn.se. Och därmed sprack den överenskommelsen som stats- och regeringscheferna kom överens om för inte så länge sedan.

I morgon blir det en del arbete för Sunnanå innan det blir ett besök hos tandläkaren och sedan drar jag ner till dottern i Sundsvall. Jag ska vara där hela påskhelgen och det kommer att bli så roligt att få rå om henne under flera dagar. Det ser jag verkligen fram emot.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.