Störande fläkt

I morgon kväll är det fredag och som vanligt brukar det vara en dragning i det som heter Eurojackpot. Det är hiskeliga pengar som den som vinner får och i morgon hade jag tänkt mig att det blir jag som tar hem potten. Den ligger på litet drygt 700 miljoner kronor! Det är ju bara att pricka in fem nummer av 50 plus två tilläggsnummer mellan 1 och 10. Sedan får man gå till banken.

Jag vet direkt vad jag skulle spendera några tusenlappar på. Jag skulle köpa en ny dator. Min MacBook Air har börjat leva sitt eget liv, men det är väl så med tvååringar… De tar inte riktigt instruktioner och gör definitivt inte som man vill.

För ett antal veckor sedan började plötsligt fläkten gå på datorn. Jag vet inte om jag har skrivit om det tidigare. Men det bekymrade mig och jag slängde en massa grejer som finns i datorn. Den fortsatte att surra. Men så en dag slutade det och allt var tyst och lugnt som vanligt. Ända till häromdagen. Nu går fläkten så snart jag sätter på datorn och jag blir lite nervös av det. Vad är det som orsakar värmen som sätter igång fläkten? Kanske får jag pallra mig ner till Grafit på stan och fråga. Men då kommer den säkert inte att starta. Fläkten alltså.

Nåväl, det får väl klaras ut så småningom. I dag var jag hos tandläkaren som förstås upptäckte ett hål som ingen annan tandläkare har upptäckt eftersom det tydligen ligger bakom en gammal lagning. Så det blir ett återbesök. Tandhygienisten ska också få mig en stund i sin stol.

Men efter det satte jag mig i bilen och åkte ner till dottern i Sundsvall. Det var jätteroligt att se och träffa henne igen och den här gången stannar jag flera dagar här nere för att riktigt kunna spendera tid tillsammans. Det händer ju inte så ofta. Hon bjussade på plankstek och efterrätt när jag väl hämtat henne från jobbet. Så nu är jag så mätt och belåten att hon till och med får säga emot mig utan att jag brusar upp. Ja, det är förstås bara skoj. Min morfar brukade säga efter maten att han var så mätt och belåten ”att minsta barn skulle få prata med honom” och med det syftade han förstås på brorsan och mig. Och då var vi små.

Resan ner gick fint. Det talas ju om väldigt mycket trafik under påskhelgerna. Men i dag längs E4 tyckte jag inte alls att det var så farligt. Men trafikströmmen går väl framför allt upp mot fjällvärlden och dit leder inte E4.

Nej, nu får det vara slut på skrivandet. Enda sättet att få hejd på fläkten i datorn är att stänga av den och det är inte långt borta nu, kan jag säga.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.