En god dag i Enånger

I dag var det dags för en liten bilresa ner till Enånger för att hälsa på alla bekanta sedan tidigare. Det var länge vi sågs och vi gick från det ena kaffebordet till det andra. Det var riktigt roligt och givande. Goda samtal och många skratt. Vad mer finns egentligen att önska sig. Vi var också inne i Moas torp och jag kunde inte låta bli att sticka upp huvudet på loftet och låta mig imponeras av jag faktiskt en gång i tiden lyckades få till loftet. Med isolering i golvet, golvläggning samt isolering i tak. Visserligen fick jag hålla på i fyra somrar och under åtskilliga helger dessutom, men det blev klart och beboeligt. Det borde jag egentligen vara lite mallig över.

Nu var inte alla hemma den här helgen, så jag eller vi får väl passa på att göra ett nytt försök någon annan gång när vi är på väg uppåt eller neråt. Moa körde både till och från Enånger. Hon behöver köra när hon får chansen så att hon blir mer komfortabel bakom ratten. Har man inte en egen bil och kör regelbundet så blir man lätt ”rostig” och kan känna sig osäker. Jag var därför glad för att det blev mörkt innan vi tog sista sträckan mot Sundsvall.

Vi stannade nämligen till i Myre där vi käkade på Pink Ladies. Det är ett helskönt ställe som är inrett i pastellfärger och där de serverar – bland mycket annat – goda hamburgare. Vi tog varsin och så på det en milkshake som de gör på sitt eget mycket speciella sätt. Hela tiden spelas gammal rockmusik och vid vissa tillfällen sätter personalen på sig rullskridskorna så att de på detta typiska sätt för amerikansk 50-talsstil kan åka runt bland gästerna för att servera mat och plocka ihop disken.

DSC_0152.jpg

Här sitter jag bakom milkshaken. Det är ordentliga portioner och den mättnad som man har innan dessa kom in, förstärktes och fördjupades verkligen. Det var lätt att hålla sig från godisskålen i flera timmar efter hemkomsten.

Förutom stämningen som skapas är maten god. Moa och jag åkte ju dit i augusti förra året också för att äta grillbuffé utomhus. Efter den gången behövde åtminstone inte jag äta på ett par dagar. Nu blir det nog så efter dagens besök att jag kan behöva käka redan i morgon. Hamburgaren var god och portionen riklig, men så mycket mat blir det inte om man jämför med vad man kan pressa i sig från en buffé. Nåväl, stället rekommenderar jag gärna.

I morgon ska jag försöka vara lite duktig när det gäller jobb för Sunnanå. Grejer behöver noteras och det är väl bäst att försöka göra det så snart som möjligt och medan jag kan tyda mina egna anteckningar. Gissningsvis blir det kanske ett biobesök under morgondagen. Sådana gör jag inte alltför ofta och det känns nästan lite spännande.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.