Vem tar hand om kadavren?

Det är torrt och fint på vägarna nu. Visst finns det några ställen längs E4 där snö längs sluttningar smälter och vattnet rinner över vägen. Men det är en fin tid nu att köra långt och av den omtalade myckna påsktrafiken såg jag inte mycket i torsdags när jag körde ner till Sundsvall och inte mycket i dag när jag återvände hem till Skellefteå. Det var lugnt och jag tog det lugnt.

Vad jag reagerade på var två saker som både hände sig norr om Umeå och mot Skellefteå. På täkterna norr om Bygdeå såg jag årets första tranpar och så en mängd svanar. Sångsvanar kanske. Jag vet inte eftersom jag i 100 km/tim inte ser skillnad på arterna. Kul att se att åtminstone några tranor har kommit så här långt norrut. Förra helgen kom de första måsarna eller trutarna förbiflygande här på Moröhöjden. Deras läten går bara inte att ta miste på. Det känns tidigt för dessa fåglars ankomst.

Lite längre norrut såg jag längs vägen tre kadaver efter ren. De har väl blivit påkörda, dödade och lämpade ut i snödrivorna på sidan av vägen. Ett kadaver har nog legat länge medan de andra två var tämligen färska eftersom det såg ut att vara hela djur. Det jag satt och funderade på är vem som tar hand om dessa kadaver. Får de bara ligga till dess att naturens asätare har gjort sitt eller är Svevia som får sköta bortforslingen? Rimligen kan inte djurliken ligga där hur länge som helst.

På radion hörde jag att Industriarbetsgivarna har lämnat ett bud i avtalsförhandlingarna med industrifacken. 1,75 procents löneökning under första året som avtalet är tänkt att sträcka sig över och lika mycket andra året. 0,1 procentenhet av denna löneökning är premiehöjning till deltidspension. Hur industrifacken tar emot det här budet återstår att se, men de första kommentarerna är att det är kärvt. Facken vill ha mer. Samtidigt är båda parter angelägna om att få till ett avtal senast torsdag när det gamla avtalet går ut.

Det vore självklart av godo om parterna kommer överens. Det tillhör spelet, som jag varit inne på både en och flera gångar tidigare, att parterna fäktas med ord och spelar svårflirtade gentemot den andra parten. Konflikter i dagsläget skulle inte vara bra. Konjunkturen är stigande och det är fler sysselsatta än tidigare och arbetslösheten sjunker. Fortfarande råder dock minusränta och inflationen är långt ifrån de två procent som anses vara det bästa för den ekonomiska utvecklingen. Nog kan facken hålla tillgodo med det som arbetsgivarna bjuder – tycker jag. Ytterligare en faktor som jag grundar mitt resonemang på är att hyreshöjningarna i år i genomsnitt stannar på 0,8 procent och det är mycket mindre än tidigare. Så jag vill tro att arbetstagarnas löner räcker ändå även om de inte får allt som de vill ha.

Slutligen hoppas jag att påsken har varit bra för er alla.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.