Fotboll, kapning och förskola

Det enda positiva med det sätt på vilket det svenska landslaget spelar fotboll är väl att åtminstone jag inte har fått några överdrivna förhoppningar om att det ska gå särskilt bra. I kväll mötte landslaget Tjeckien och det slutade oavgjort 1–1. De första 20 minuterna spelade de blå-gula riktigt bra och hade flera chanser. Men sedan började laget rulla boll på sedvanligt ineffektivt sätt och släppte därmed in tjeckerna. Viljan finns nog där – den finns hos alla elitidrottare – men det tycks som om den och förmågan inte riktigt räcker till.

Nåväl, det blir väl stunder framför tv:n under fotbolls-EM som blir god underhållning, men jag vet inte om jag ska kunna tro att det svenska landslaget svarar för den. Dock – jag kommer att kika på matcherna ändå. I alla fall så mycket som hustrun tillåter…

Dagen har varit bra och jag har fått allt som jag planerat göra gjort. Det känns nästan ovant. Listan på göromål för morgondagen har börjat fyllas på och det som först och främst händer är att jag åter ska ner på Friskvårdskompaniet. Jag har ju inte varit där på en vecka och det kommer jag säkerligen att känna av. Jobb blir det också. Och det är alltid lika kul och givande.

Det är viktigt, vill jag tro, att hålla igång. Om det gick skulle jag inte tveka särskilt länge att ta ett jobb på heltid. Känner mig fortfarande fräsch och har en del erfarenhet. Men dessvärre är det nog kört på den öppna arbetsmarknaden. Jag får väl försöka hitta något som skapar en känsla av att vara behövt i en större utsträckning än vad jag känner i dag. Men jag är nog inte ensam om dessa tankar. Det finns ju massor av pensionärer som är pigga och krya och är fulla av erfarenhet och som borde komma till nytta lite varstans i samhället.

Under förmiddagen följde jag till och från kapardramat på Cypern. En man hade kapat ett flygplan från Egypt air som skulle gå från Alexandria till Kairo och krävde att planet skulle åka till Cypern. Alla passagerare släpptes så småningom och allt gick bra efter några timmars förhandlande. Exakt vem som kapade planet och varför är inte riktigt klargjort; det finns olika informationer beroende på om det cyprioter eller egyptier som uttalar sig. Men de första uppgifterna var att det var en man som ville träffa sin exfru och sina barn som han inte sett på länge.

Det är tydligen inte helt lätt att lämna Egypten. Jag har sett bilder på en grupp människor i det kapade planet som var överlyckliga över att komma till Cypern och EU. Men där får de naturligtvis inte stanna utan kommer att skickas hem igen med samma plan. Om det inte redan är gjort. Vad jag vet är att militärer inte får åka utomlands så länge de är i tjänst. Varför det är så har jag fortfarande inte förstått. De militärer jag känner tar det bara för givet och utlandsbesök är uppenbarligen inte något de saknar.

På norran.se ser jag att det finns ett förslag om att riva Prästbordets förskola med tre avdelningar – den första i stan – och ersätta det med en nybyggd och modern förskola på samma plats. Ett tidigare beslut var ju att en ny förskola ska byggas på Kaplanskolans gård, men utrymmet räcker inte till. Så nu blir det nya tankar som ska konkretiseras. Förskolan här på Moröhöjden är nu riven, det blev klart före påsk, och där ska också en ny förskola byggas. Det ska bli lite intressant att se hur den växer fram. Eller växer upp – heter det väl.

Var barnen som gick i den förskolan tagit vägen under tiden har jag inte en aning om. Men jag har inte sett eller hört om några protester så det går säkerligen bra.

Och nu är klockan så mycket att jag slutar. Hoppas att det blir ett tidigare inlägg i morgon.

 

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.