Ingen lurade mig

Dagen har varit hur bra som helst. Ända till nu när jag fick reda på att Leksand tar steget upp i SHL, vilket innebär att Modo nästa säsong får spela i hockeyallsvenskan. Det senare laget har alltid – av orsaker jag själv inte förstår – varit en favorit, men ingen person och inga lag eller företag eller vad som helst kan leva på sin historia. Det krävs ständiga förnyelser, omprövningar och inte minst – i det här fallet som för alla idrottsföreningar – pengar för att klara av att hålla sig i topp.

Nu får Modo börja bygga från grunden igen och jag vill nog tro att laget så småningom kommer upp i högsta serien igen och blir framgångsrika där. Men det kan nog ta ett antal år. Roligt är det faktiskt på ett sätt att Leksand tar steget upp till högsta divisionen. Leksand är ett anrikt lag. Återstår att se hur det går där.

När vi ändå är inne på det så vann Skellefteå AIK första semifinalmatchen hemma mot Växjö med 2–0. Det var ju skönt. En seger är alltid en seger.

I morse gjorde jag ett besök hos tandhygienisten. Det gäller ju att vara rädd om tänderna och det försöker man ju vara. Dock är det inte så rackans lätt att vårda det som är nedanför tandköttet och därför är besöken hos Lina Anundsson så välgörande. Funderar starkt på att öka besöksfrekvensen från två till tre gånger per år för att hålla även de delarna i någorlunda trim. Har också börjat lura på om jag skulle ta och bleka tänderna. Det var många decennier sedan som man hade helt vita tänder -oförstörda av kaffe, vin och tobak. Och de tandkrämer som finns nu och som reklameras vara små underverk har inte hittills gjort någon synbar verkan. Tycker jag. En blekning skulle ju också – i bästa fall – kunna fungera som motiv för att lägga av med rökningen.

Att det har varit första april i dag har inte undgått mig. Runt om i landet har det varit en del kluriga aprilskämt. Det hör till att man i medierna ska försöka hitta på något som verkar trovärdigt men ändå tokigt. Tidigare var det i alla fall så att vi på redaktionerna funderade på vad man skulle hitta på långt i förväg. Ibland har skämten fungerat och ibland har de inte gjort det.

Lättast att lura läsare var det på Nynäshamns-Posten som bara kommer ut två gånger i veckan. Då kunde man ju skriva en förhandsartikel om något skulle hända flera dagar senare och få var så på alerten att de förutsåg att det skulle vara första april den dagen. Många gick på skämten och det var lika roligt om läsarna tyckte det var roligt eller om de blev förbannade. I båda fallen hade de ju upplevt något. Vilket också var tidningens syfte med att hitta på något aprilskämt.

Jag lovar att jag inte luras om jag säger att jag nu slutar skriva för i dag. Helgen väntar och vi får se vad den kan bjuda på.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.