Kul initiativ

Jag är inte mycket för appar på telefonen. Jag har förstås en del. En talar om för mig hur många steg jag tar på en dag och de siffror som visas gör mig inte glad. Faktiskt funderar jag på slå av den just därför. Eller skärpa mig och börja ta långa promenader. Sedan är det några andra som jag sällan använder.

Men nu har det kommit en app som jag på allvar funderar på att använda. Den går att slå av och på och det är Svenska turistföreningen som har dragit igång den. The swedish number heter appen. Ansluter man sig till den kan man få samtal från hela världen. Från och med 6 april finns det nämligen ett nummer till Sverige. Vem som helst i världen kan ringa +46771793336 och då svarar någon här i landet.Tanken är att dessa personer ska kunna vara vardagsambassadörer för Sverige.

Lanseringen har blivit ett lyckokast. Fler än 4 000 svenskar har laddat in appen i sina telefoner och just innan jag började skriva det här har det ringts 21 547 samtal till det numret och de som ringt har fått svar från någon av dessa 4 000 personer. Alla samtal spelas in av säkerhetsskäl, men sparas inte om det inte är något särskilt – i alla fall som jag har uppfattat det.

Anledningen till att Svenska Turistföreningen, STF, dragit igång det här är för att fira att den svenska tryckfrihetsförordningen fyller 250 år i år. Det är sannerligen något att fira, även om det också finns en del att säga om hur den fungerar. Nåväl, ett kul, udda och smart initiativ är det och många tycks uppskatta det. Stor spridning har det också fått eftersom nyheten om detta nummer lockat nyhetsredaktioner runt om i världen att rapportera. Sverige är det första landet som gör så här.

Och under tiden som jag har kommit så här långt har antalet samtal ökat till 21 912 och den sammanlagda tiden som dessa samtal har varat motsvarar 45 dagar sex timmar och 23 minuter. Det man kan hoppas är ju att de som svarar – samtalen kopplas slumpmässigt till de som anmält sig och är det upptaget slussas de vidare till nästa – också talar positivt om Sverige och svenska förhållanden. Allt för att locka turister. Men det kan också vara ett bra sätt att skaffa kontakter i andra länder.

Dagen har varit god med träning, skrivande och en hel del stök här hemma. Och nu på kvällen har jag haft stort nöje av att kika på Mord i paradiset på SVT. Det är en serie vars avsnitt jag inte gärna missar sedan jag såg det första för ganska länge sedan.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.