Vilken upphämtning

Det blir nog så att jag sätter mig och kikar på Skellefteå AIK:s match på måndag också. Eftersom det inte blev någon match för Sunnanådamerna i dag (Thoréngruppen, f d Umeå Södra ställde inte upp på grund av spelarbrist) så fick jag tid att i stället sitta framför tv:n och kika på det femte semifinalmötet mellan SAIK och Växjö.

Det såg sannerligen inte särskilt ljust ut efter två perioder när SAIK låg under med 1–3. SAIK-spelarna slarvade med pucken, missade passningar och verkade alls inte vara i form. Men så hände något i den sista perioden och SAIK kunde göra fyra mål så att laget vann matchen med 5–3. Den matchen blir nog smått historisk. Inte minst mot bakgrund av att statistiken från en lång rad slutspelsmatcher visar att det lag som gör första målet vinner i 85 procent av fallen. Att under 13 minuter i sista perioden gå från 1–3 till 5–3 finns väl inte ens med i statistiken.

Men det är garanterat tuffa tag som gäller och finalplatsen för SAIK är inte klar förrän den är klar. Växjö är ett väldigt duktigt lag – faktiskt regerande svenska mästare – och det är alls inte uteslutet att semifinalserien avgörs först i den sjunde matchen. Och blir det då så att Skellefteå går till final så hoppas jag att det blir Luleå som blir motståndare. Det skulle betyda mycket för våra respektive städer.

Lördagen har varit stillsam med en stunds shopping mitt på dagen och sedan bara slappande. Från balkongen kan jag stå och glo på den smältande snön. Ja, det är inte så att jag faktiskt ser hur den försvinner. Men jag ser skillnaden på snöhögarna från timme till timme. Och våren är på gång. Definitivt. Grannen längst ner har haft en ljusslinga uppsatt i buskarna och i dag togs den bort. Det gjordes förmodligen därför att sladden längs gräsmattan töat fram.

Vad som har hänt ute i världen vet jag inte mycket om. ”Mannen med hatten” från terroristdåden i Bryssel nyligen har gripits och erkänt att det var han. Kristdemokraterna har haft kommundagar i Västerås och partiledaren Ebba Busch Thor har börjat få kritik, vilket inte är så konstigt eftersom det inte har varit eller blivit ens någon tillstymmelse till lyft för partiet i opinionen. Men det är långt kvar till nästa ordinarie val och mycket hinner hända.

Mest spännande är det väl om det blir bråk framöver om budgeten och om inte Vänsterpartiet längre får gehör för sina krav. Nu senast blev ju utdelningen god när regeringen utlovade tio miljarder kronor mer till kommuner och landsting.

Jag har lite synpunkter på hur det där med pengar som delas ut och vad som effekten sedan blir. Jag har varit inne på det tidigare. Och återkommer förmodligen till det ämnet framöver. Då och då.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.