Upprepad historia

Det blir en rackans tuff match som kommer att utspela sig på onsdag kväll i Skellefteå Kraft Arena när Skellefteå AIK möter Växjö Lakers i den sista avgörande semifinalmatchen. I dag var det som förgjort. SAIK-ledning med 1–3 och så blir det reducering och därefter kvittering och förlängning när det var en (1) sekund kvar av tredje perioden. I den fjärde perioden gjorde Växjö segermålet och fick till den avgörande matchen i Skellefteå i övermorgon.

Egentligen är det lite lustigt. I den förra matchen ledde Växjö med 1–3 innan Skellefteå vaknade, reducerade, kvitterade och vann i en fantastisk tredje period. Nu var situationen identisk med den skillnaden att Växjö ”bara fick till en seger med 4–3. Vilka segersiffrorna blir har dock inte någon som helst betydelse. Det är det laget som vinner den sjunde matchen som går till final och visst vore det bra och kul om Skellefteå skulle kunna göra det. Igen. Men intill det är avgjort finns det inte något att spekulera kring.

I dag har det varit jobb som har gällt för mig. Vädret var fint varför jag tog en promenad ner till stan. Det börjar ju dra ihop sig till deklaration och jag hade några frågor att ställa till de som kan bättre nere på Skatteverket. När jag fått svar på mina frågor knallade jag hem och kokade potatis. Se där – så gick min dag.

I morgon blir det mer hektiskt och det som bland annat står på programmet är tandläkarbesök och besök på däckfirman som ska sätta på mina sommardäck. Det ska bli skönt på ett sätt. Tystare att åka. Att det sedan fortfarande kan komma snö eller snöblandat får man räkna med. Men nu smälter det fort.

Det lyckades inte för medlarna att få till ett avtal mellan Byggarbetsgivarna och Byggnads. Det innebär att ungefär 1 650 byggnadsarbetare går ut i strejk i morgon bitti. Parterna står tydligen långt ifrån varandra fortfarande och det skulle inte förvåna mig om strejken utvidgas och konflikten blir hårdare. Detta förstås om inte medlarna hittar på något som båda parter kan acceptera. Men jag tror att det blir tufft och kan dra ut på tiden. Om inte är strejkkassorna välfyllda och de ska väl användas någon gång.

Det är som med all annan ”vapenhantering”. Vapnen finns för att de ska användas förr eller senare. Och de fackliga organisationerna måste då och då – rätt eller fel – visa tänderna. Om inte annat för sina medlemmar som då kan få en möjlighet att känna att facken gör något för dem. Målare och sjöfolk i skärgården har också gått i strejk, om jag förstått saken rätt. Det kan faktiskt bli en vår med många konflikter. Det är inte bra för någon. Egentligen.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.