Nya Norranchefen

– Norran är jättebra på papper och jag vill att vi på sikt ska bli lika bra digitalt.

Så säger Marcus Melinder, som blir ny chefredaktör och ansvarig utgivare på Norran från första maj. Lars Andersson lämnar den stolen och blir, som det heter, senior reporter med inriktning på näringslivsbevakning.

”Jättebra på papper och jag vill att vi på sikt ska bli lika bra digitalt” – det må vara självbilden och målsättningen. Det känns som att jag måste uttrycka min åsikt. Norran är definitivt inte en ”jättebra” papperstidning. Ja, den är inte ens bra, som jag uppfattar det i alla fall. Och jag är inte ensam. Verkligen inte. Pappersupplagan rasar. Så om papperstidningen är måttstocken för den digitala utvecklingen, som nya chefen säger, så går också norran.se snart sotdöden till mötes.

Allt färre journalister, inga fotografer. Alla ska göra allt och ingen hinner med ett ordentligt journalistiskt jobb längre. I morgon slutar Britta Stenberg i Malå och hennes arbetsuppgifter ska övertas av Norsjöredaktionens Lennart Enkvist. Satsning på papperstidningen och webben? Nej, avveckling av den journalistiska bevakningen i våra viktiga grannkommuner och plötsligt kan man lägga ihop två och två med tanke på de stora problemen som varit i Malå att få tidningen distribuerad. Viljan att fixa de problemen har nog inte varit på topp hos framför allt vd Anders Westermark. Allt enligt logiken att ju fler som säger upp tidningen för att de blir förbannade, desto dyrare blir den resterande distributionen och till slut blir det ett ekonomiskt skäl att ytterligare förbilliga, läs försämra, distributionen till dess att tidningen inte längre är lönsam att dela ut. Då står  Malåborna där och är hänvisade till webben som ”på sikt ska bli lika bra” som papperstidningen.

Jo, jo – jag vet att jag kan låta bitter och kanske uppfattar någon mig till och med som hämndlysten. Må så vara. Men jag är, trots att jag försöker att inte vara det, engagerad i nyhetsfrågor och den utveckling som Norran har genomgått (tillsammans med de allra flesta tidningar) är bedrövlig ur journalistiskt perspektiv. Bevakningen är alls inte lika bred och djup som den var tidigare och den ger inte läsarna den kunskap om vad som sker i samhället, som jag tycker är och har varit mediernas huvudsakliga uppgift. Så kallade blåljusnyheter och tv-satsningar på Efterlyst-kopior samt hockey ger inte några breda perspektiv precis.

Lite lattjo är det förresten att intervjun med Britta Stenberg i Malå gjordes av Susanne Lindberg, som också slutar i veckan. Ingenting om detta i tidningen eller på webben. Inte heller att fotograferna Leif Andersson och Ulf Johansson har valt att sluta. Roine Sandlén och Annika Eriksson fick lämna tidningen förra året. Ingen fotoavdelning finns längre på Norran – även om den självfallet ”finns kvar” på webben där företaget talar om vilka som jobbar och var de kan nås. En och annan reporter finns också i den redovisningen som alls inte är på plats.

Men det ska väl visa hur ”vass” Norran är på webben. Om man inte ens orkar uppdatera förändringar i personalstyrkan, hur sjutton ska man då orka med att presentera det som händer ute i samhället? Det är bara en fråga…

I morgon blir det en spännande avslutande match i semifinalserien mellan SAIK och Växjö. Det lag som vinner går till final. I kväll fick Luleå ordentligt med smörj av Frölunda, som går till finalspel. Vi får väl hoppas på att SAIK blir det andra finallaget. Men givet är det inte.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nya Norranchefen

  1. Jag undrade just vem den där Marcus Melinder är – ny chefredaktör och ansvarig utgivare. Har aldrig hört namnet förr. Och nu undrar jag än mer. Har inte känt det motiverat att kolla upp Norran på senare tid. En tidning som en gång i tiden var både en verkligt frisinnat (och därmed socialliberalt) och journalistiskt bra tidning. Jag sörjer förfallet, vilket i och för sig är en sjuka som finns inom stora delar av dagspressen. Men, det gör ju inte saken bättre.

  2. Lennart Marklund skriver:

    Mångårig erfarenhet av mediaframträdanden och utspel gör att det inte går att missa denna flagranta uppvisning i tvärtomspråket:
    ”Norran är jättebra på papper och jag vill att vi på sikt ska bli lika bra digitalt.”
    Ett tragikomiskt uttalande. Och pinsamt. För det är ju precis tvärtom. Norran har i likhet med andra papperstidningar senare år gjort allt för att göra sig själv överflödig. Varför har annars prenumeranterna flytt?
    Den onda cirkeln går inte att stoppa, så varför slänga ur sig en sån uppenbar lögn?
    Vi avslutar för övrigt i vår prenumerationen efter ett otal antal decennier.

Kommentarsfältet är stängt.