Kaplan och Vattenfall

Jag har inte följt med i kvällens nyhetssändningar. Men jag gissar att en av toppnyheterna var beskedet från statsminister Löfven att han fått in bostadsminister Mehmet Kaplans begäran om entledigande från sin statsrådspost och att statsministern beviljat honom detta. Beskedet kom 12.30 och jag följde presskonferensen som var en smula märkligt upplagd där statsministern först gav beskedet och svarade kort på några frågor. Därefter kom Mehmet Kaplan själv till podiet och förklarade varför han ville avgå.

Förklaringen må förstås och låter trovärdig i så motto att han kanske skulle ha kunnat skriva ned förklaringen själv. Men det tror jag inte riktigt. Under förmiddagen stod det ganska snart klart att de miljöpartistiska språkrören Gustav Fridolin och Åsa Romson ställt in sina evenemang under förmiddagen samt att även Mehmet Kaplan gjort det. Något var i görningen och det troliga är att Stefan Löfven dryftat situationen som eskalerat sedan i torsdags med språkrören. De tre har sedan förklarat för Kaplan att han omöjligtvis kan jobba vidare som statsråd. Sådana situationer brukar regelbundet resultera i att den avgående ministern själv begär att bli entledigad.

Nu blir det finansmarknadsminister Per Bolund (MP) som tar över bostadsfrågorna och näringsminister Mikael Damberg (S) som får ansvar för IT-frågorna. I alla fall tills vidare. Och Kaplan lär väl få en viss statsrådspension en stund till dess att han hittar ett annat jobb. Han har ju inte någon riksdagsplats i botten. Inför valet 2014 valde han att inte ställa upp för ytterligare en mandatperiod eftersom han redan då klarat av två mandatperioder.

Beslutet av göra sig av med Kaplan var nog det klokaste som kunde ske. Kaplan skulle ha fortsatt att vara en belastning för regeringen, men nu är regeringen av med det oket. Dock tror jag inte att det på något avgörande sätt kommer att förändra den breda allmänhetens åsikter om hur duglig och duktig regeringen är.

Intressant är också uppgiften i dag att statliga Vattenfall nu har hittat en köpare till sin tyska brunkolsverksamhet. Försäljningen innebär en så kallad negativ resultatpåverkan på mellan 22 och 27 miljarder kronor. Det är nedskrivningar av värdet på verksamheten har enligt Vattenfalls böcker. Ändå påstås det att det är ett billigt pris för att bli av med en verksamhet vars framtid Vattenfall anser vara hotad av bland annat låga elpriser.

Brunkolsverksamheten har länge varit starkt kritiserad i Sverige och av miljörörelsen i Europa. Nu blir det en annan aktör, ett tjeckiskt bolag (EPH), på den tyska brunkolsmarknaden. Det innebär förstås att verksamheten fortsätter och att användningen av brunkol kommer att fortsätta skita ner luften och bidra till utsläpp av växthusgaser och därmed till den globala uppvärmningen.

Vinsten för Vattenfalls del är att inte i framtiden förknippas med den miljöförstörande verksamheten utan i stället att kunna framstå som ett gott exempel på framställning av så kallad klimatneutral energiproduktion.

För min egen del har det varit jobb på förmiddagen och jobb hela kvällen. Jag överraskade mig ordentligt själv under eftermiddagen när jag plötsligt fick för mig att göra en smulpaj med äpplen i botten. Men det var nog mest för att jag ska få en ursäkt för att kunna sleva i mig vaniljsås.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.