Hälsade på Omar

Större delen av dagen har tillbringats hos en liten del av hustruns släkt i Luleå och som vanligt blev vi ordentligt bortskämda med mat. Jag åt förstås alldeles för mycket och efter maten kommer fruktdessert och godsaker. Just nu känns det som om jag skulle klara mig utan mat till tisdag någon gång. Men vi fick med oss sushi hem, så det blir väl middagen i morgon kan jag tänka mig.

Den lilla Omar har blivit större. Jag blir så glad av att träffa honom. Ännu har han inte gallskrikit åt mig vilket små barn brukar göra så fort de ser min skäggiga nuna. I stället ler han så gott och försöker jollra fram små svar när jag prata allvar med honom. Det vill säga snack om livet och om förväntningar och om egen kapacitet och – förstås – om tjejer. Han måste ju få klokskap från början och än dröjer det ganska länge innan han förstår att de tips och råd som jag har gett honom nu kanske inte är helt hållbara i den verklighet som han kommer att växa upp i.

DSC_0192.JPG

En go´ kille är det i alla fall och snart tre månader gammal ser han redan cool ut i sina jeans och sin rutiga skjorta.

Vad som har hänt ute i världen vet jag faktiskt inte så mycket om. Det blev si och så med konsumtionen av nyhetsmedia under förmiddagen eftersom det var en hel del annat som skulle fixas och ordnas och handlas. Jag får väl försöka att uppdatera mig mer senare. Vad jag förstå är att det mesta rullar på som vanligt.

Jag har dock noterat att Miljöpartiet ska ha någon form av krismöte i morgon när partistyrelsen möter distriktsordförandena och representanter för förtroenderådet i ett telefonmöte. Det är ju inte bara de senaste händelserna som ventileras, kan jag tänka mig. Mer viktigt är nog hur partiledningen och partiets representanter i regeringen har hanterat och agerat när det gäller Vattenfalls försäljning av brunkolverksamheten i Tyskland; en försäljning som uppenbarligen inte ger en krona till företaget, utan där vinsten ligger i att undvika framtida förluster.

En snart brännande fråga – även den inom energiområdet – som inom kort blir aktuell, är kraftindustrins berättigade krav på att slippa den så kallade effektskatten på kärnkraftsproduktionen. Om regeringen inte tar bort den skatten kommer vi att stå utan kärnkraft 2020 eftersom kraftföretagen med skatten som stor börda i dessa låga energipristider inte har råd att driva kärnkraften vidare.

Socialdemokraterna i regeringen vill nog inte se ett land utan kärnkraft redan om fyra år, vilket skulle orsaka jätteproblem för industrin och energiförsörjningen. Att Miljöpartiet är emot betyder säkerligen inte särskilt mycket och jag kan mycket väl tänka mig att statsminister Stefan Löfven i det läget väljer att låta Miljöpartiets statsråd att gå för att ersätta dem med socialdemokrater. Det skulle i så fall bli en minoritetsregering, men jag tror att det skulle vara till gagn både för Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Kanske även för landet eftersom Socialdemokraterna i vissa viktiga frågor kan få friheten att samarbeta med enskilda partier i oppositionen, som man faktiskt inte ligger så där väldigt långt ifrån. Minoritetsregeringar med så kallade hoppande majoriteter har vi ju upplevt tidigare och överlevt.

Vi får väl som vanligt se hur det hela avlöper. Turbulens av olika slag är inte uteslutet, men tidsmässigt är det kanske lika bra att det sker nu, det som kan bli en verklighet, i stället för närmare valet.

Och med detta sätter jag punkt för i dag.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.