Fotboll och språkrör

Första maj. Vanligtvis brukar jag bege mig iväg ner till stan för att lyssna på talen som hålls under de traditionella politiska demonstrationerna. Inte så i dag. Sunnanå spelade ju hemmamatch och för min del blev det en full arbetsdag i Sunnanås tjänst. För efter matchen hade vi ett styrelsemöte och därefter var det bara att bege sig hem för att ta hand om bilderna jag tagit och skriva till damfotboll.com samt till sskbloggen. Kul, men lite tidskrävande. Å andra sidan – vad gör man inte för den goda sakens skull? Och intresset har jag ju.

Nu blev det ordentligt med stryk för Sunnanå och det var naturligtvis inte så kul. Förlust med 2–7 är väl inget som räknas till de främsta insatserna i klubbens historia. Truppen är inte så stor och många är sjuka och skadade. Då kan det bli så. Vi får väl tro och hoppas på att det blir bättre i framtiden. Kanske det lossnar redan på lördag när nollpoängskollegan och nykomlingen i serien, Sundsvall DFF, väntar på sin hemmaplan.

DSC01204.JPG

Annina Wede och Christine ”Kricka” Tjärnlund, den senare tvåmålsskytt i matchen, kämpar här mot en spelare i Limhamnslaget.

Jag har förstått att statsminister Stefan Löfven utlovat 5 000 statliga enkla jobb för att få ut fler på arbetsmarknaden. Beredskapsjobb, läste jag att de kallades. Vilket för mig åtskilliga år tillbaka i tiden och till den tid då beredskapsarbetare såg till att bland annat förbättra och bygga ny infrastruktur i landet. Jag vet inte bestämt, men har hört talas om att många av våra goda vägar här uppe i Norrland och då främst i inlandet har tillkommit som beredskapsarbeten när det begav sig.

Nu finns det inte några pengar till att förbättra vägarna. Det är bara en känsla jag har, men visst är det så att potthålen på gator och vägar har blivit fler och djupare innan de lagas lite provisoriskt. Och att rännorna efter vinterns körningar med dubbdäck bara tycks bli djupare. Men det är väl inte någon risk för att Löfven kastar ut arbetslösa på vägbyggen utan det handlar om, säger han, enklare administration och naturvård. Det var i alla fall exemplen han angav.

Nu vid midnatt går tiden ut för Miljöpartiets distrikt att tala om för valberedningen om de vill ha Gustav Fridolin och Åsa Romson kvar som språkrör eller om de, som distriktet i Norrbotten, vill byta ut dem mot Per Bolund och Isabella Lövin. Det ska bli intressant att se vad valberedningen i första skedet föreslår och i andra skedet vad Miljöpartiets kongress säger om det förslaget.

Vad som sedan händer i regeringen återstår att se. På ett sätt skulle det vara lite konstigt om Fridolin och Romson får sitta kvar som ministrar om de får foten som språkrör. Kanske blir det en ombildning av regeringen. Det skulle vara ganska kul förresten om statsministern i ett sådant läge envisas med att ha en kvinna från miljöpartiet som vice statsminister och då väljer att göra Isabella Lövin till sin ersättare. Paret Löfven och Lövin skulle kunna orsaka en del huvudbry bland väljare och utrikes potentater.

Och med det sätter jag punkt för i dag.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.