Humorgala???

En stunds träning på gymmet på morgonen följt av jobb under förmiddagen. Så långt var det en bra dag. Och den blev bättre. Tidig eftermiddag skulle jag ner på stan för att uträtta ett par ärenden och även om det var promenadväder så tog jag bilen. Det fanns ju mer att skriva hemmavid som jag skulle hem till.

Rutiner är till för att brytas. Under många år har jag envisats med att lämna in mina stående tipsrader på tisdagarna. Fru Fortuna har som rutin att avvisa mina rader. Så den här veckan tänkte jag lura henne genom att redan i dag satsa mina kronor på spelet. Bryter jag vanan att låta de digitala systemen ta hand om mina rader på tisdagarna så kan det hända att jag ställer till det i systemet också, tänker jag. Och bara mot bakgrund av den fullständigt felaktiga och ologiska tankegången förväntar jag mig en storvinst till helgen.

Besöket på stan var givande. Plötsligt stötte jag på inte bara en utan två av de tidigare grannarna på Läkarvägen. Vi blev stående och språkade en god stund och det var kul att på detta sätt bli uppdaterad på hur de har det. De var i prima form, vill jag lova. En av dem, Lars Hellsing, berättade att han nu lagt ner sin firma som sysslade med cykelreparationer på Läkarvägen 2. Förgäves hade han letat efter någon som var villig att ta över verksamheten. Men månaderna gick utan att någon visade annat än ett flyktigt intresse och i dag hade han gjort avslut på firman.

Nu bor jag inte kvar i det grannskapet längre. Men Lars Hellsings firma blev en samlingsplats för många och spontant kom både damer och herrar med bröd och kaffe och alla som ville var välkomna att sitta ner på mer eller mindre begagnade stolar – eller där det fanns plats att slå ned stjärten – för att fika och ljuga och skratta en stund. Saltrummet som etablerades i de kvarteren för många år sedan finner tydligen sina kunder eftersom det finns kvar. Men där har jag aldrig varit, utan bara en smula konfunderat stått och läst informationen i fönstret och försökt förstå hur det fungerar.

Just nu pågår den så kallade Humorgalan i TV4. Jag förstår inte namnet. Syftet är att få fler att för 100 spänn i månaden bli världsföräldrar och därmed hjälpa FN-organet Unicef att hjälpa flera barn runt om på jorden. De inslag som visas är djupt gripande och så långt från humor som man kan komma. Jag har inte sett så mycket av galan, men det är möjligt att en del inslag av artisterna ska vara roliga. Balansen mellan den hittills uteblivna humorn och allvaret är dock väldigt sned. Men man kan ju hoppas att många engagerar sig. 100 spänn i månaden är inte särskilt mycket. Det har nog de allra flesta råd med, skulle jag tro.

Nej, nu tappade jag lusten att skriva mer. Fick så mycket att tänka på.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.