Tandläkarbesök

Dagen började med något som kanske inte är en höjdare – besök hos tandläkaren. Jag går ju hos tandhygienist och där har jag varit två gånger innan tandstenen och fickorna var fixade och så hos tandläkaren två gånger. Förr i världen hade jag verkligen en skräck att gå till tandläkaren och det hade väl att göra med att skoltandläkaren inte var särskilt behaglig att göra med. Å andra sidan var hans vresighet säkert ett resultat av alla ungar som han behandlade och som alla – garanterat – var skiträdda för honom.

Det var på den tiden där det var en rem som drev borren. Ja, det var väl förmodligen någon motor som satte snurr på det hela. Men läderremmen hade knutits ihop för hand. Man satt där och gapade, aldrig tillräckligt dock, och stirrade på den där knuten som for runt, runt. Besöken hon honom var sannerligen inte kul och erfarenheterna från besöken hos honom satt i fram till dess att jag kom till Anders Wikander i Sundsvall. Och nu har jag hittat en bra tandläkare här i stan, Anders Sundh. Så jag är inte rädd längre.

Frisk i munnen och ett antal tusenlappar fattigare tog jag mig sedan an dagen. Riktigt med vad vet jag inte. Men timmarna går i alla fall. En god stund ägnade jag åt att plocka fram papper som skattemyndigheten vill kika närmare på. Det är jag bara glad för eftersom det innebär att min deklaration har börjat granskas. Kanske får jag den definitiva domen tidigare än i december i år?

Jag njöt av vädret och värmen som blev intensiv och fantastiskt skön på balkongen. Men när jag satt där i min stillhet kom jag på att jag skulle röra på mig. Så jag traskade ut i skogen i akt och mening att ta mig runt elljusspåret här på Moröhöjden. Jag inbillade mig att det skulle vara torrt och fint. Men det var det inte. Så jag vände och gick hem igen.

Kameran hade jag med mig och ett tillfälle yppade sig. En fågel flög upp framför mig och for upp i ett träd. Där satt det redan en. En hona, visade det sig.

DSC01234.JPG

Snart förstod jag vad som var i görningen.

DSC01235.JPG

Hanen hade hittat sin hona och nu är det på gång att det ska bli fler av den här arten, kan jag tänka.

DSC01236.JPG

Det hela var fort överstökat och lika bra var väl det. Lite dåligt samvete hade jag för att jag trängt mig på. Men det är smällar man får ta.

Vad som i övrigt hänt och rör sig i samhället har jag inte haft mycket koll på i dag.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.