Besök i Fällfors

Jag läste någonstans i dag eller i går om att det finns en person i USA som i dagarna vann storpotten i Power Ball, det nationella lotteriet. Vinsten blev icke föraktliga 3,5 miljarder kronor. 3 500 miljoner kronor. Det är egentligen inte klokt och jag utgår från att den vinnarens liv radikalt kommer att förändras. Själv klippte jag in 19 spänn på Lotto 2 i går! Det är sådana vinster som gör att jag fortsätter med mina stående rader. Att få en storvinst ligger förmodligen inte i mitt framtida öde, utan jag får väl glädjas åt dem som vinner.

Vilka fantastiska dagar vi har haft den här veckan. Värmen är välkommen och även om det blir lite svalare några dagar den här veckan så är dagarna sedan i torsdags väl minnesvärda. Även om jag naturligtvis kommer att glömma bort dem så småningom. Björkarna har fått sina löv. Det är lite olika på olika björkar, men den skira grönskan är alltid lika vacker att skåda och ger som varje år samma stillsamma lyckokänsla för närheten till sommaren.

Dottern är här och förgyller tillvaron. I dag begav vi oss ut på en utflykt och hamnade i Fällfors. Båda undrar vi när laxarna börjar vandra uppåt, men insåg när vi såg det låsta laxobservatoriet, att det nog dröjer. Men vi njöt av kraften i vattnet och ljudet av den kraftigt forsande Byskeälven. En del bilder tog vi också.

2016-05-08 13.39.44-1.jpg

Här tar dottern av sig kepsen och hälsar försommaren välkommen.

2016-05-08 13.38.43.jpg

Och här ville hon bara vara i förgrunden, vilket hon naturligtvis alltid bör vara. Och är i mina ögon i alla fall. Det är en härlig dotter som jag har.

2016-05-08 13.39.30.jpg

Hon ville ta en bild på mig också, vilket hon fick gör. Den blev mer konstnärlig – hon har ju verkligen sinne för bild och form genom sitt konstnärskap som hon utövar på fritiden – och på bilden framgår det också mycket tydligt, tycker jag, att jag är nyklippt.

När dottern såg mig i går när hon kom höll hon på att bryta ihop för att mitt hår blivit så långt. Så hon satte saxen i kalufsen och nu behöver jag inte tänka ett ögonblick på att klippa mig på lång tid eftersom jag tyckte att det blev så kort.

Tyvärr åker dottern hem igen i morgon redan. Men än finns det timmar att tillbringa tillsammans och det är precis vad jag ska till att göra nu. Fast hon får vara tyst och stilla under tiden som finalen i Mästarnas Mästare visas nu klockan 20.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.