Slag mot Malå

En stunds träning direkt på morgonen och så jobb en bit in på eftermiddagen. Så har min dag varit. Sen tog jag det lugnt på eftermiddagen och gjorde som vanligt ingenting. Men det är väl sådant man får kosta på sig. Kvällen var ju inbokad med ett möte som ungdomsledarna i Sunnanå hade. I och för sig hade jag nog inte något att tillföra, men det är alltid intressant att höra hur tankegångarna går och det är aldrig fel att lära sig mer om klubben och hur verksamheten drivs på olika plan.

Och med detta skulle jag kunna sluta detta inlägg. Men det finns saker som jag funderar på. Som nyheten i morse att brand utbrutit på Kemtvätten i Skellefteå den gångna natten. Enligt Norrans nyhetstext hade kläderna självantänt mitt i natten. Det låter ju alldeles förfärligt. Vad är det för kläder? Förhoppningsvis inte något som man själv har i garderoben.

Idea Industry har varslat alla sina anställda vid fabriken i Malå om uppsägning. Liksom hälften av dem som arbetar i Lycksele. Anledningen är att en produkt ska utgå ur sortimentet och då blir det mindre att göra i fabriken. Mycket mindre. I Malå berörs 59 personer om och när tillverkningen läggs ned. Men fabriksledningen har vissa förhoppningar om att en annan ägare tar över. Personalen är välutbildad och stora investeringar har gjorts i fabriken. Förutsättningarna borde vara goda för en annan ägare som då automatiskt får en viss tillverkning, inte hela produktionen, till Ikea.

Om nedläggningen blir ett faktum och ingen ny ägare tar över blir det förstås ett mycket hårt slag mot Malå som då mister nästan 60 arbetstillfällen. Det är väldigt många på en liten ort. Och det är inte bara ett hårt slag mot Malå, det är också en ordentlig smäll – om man räknar tillverkningen som berörs även i Lycksele – mot träindustrin i inlandet. Vi får tro och hoppas på att det hela ordnar upp sig.

Apropå Ikea så är det onekligen lite intressant att fundera på vad som skulle hända om Ikea hade valt en annan lokalisering än Umeå, som ju är den senaste satsningen i Sverige. Tänk om Ikea i stället hade valt att bygga sitt varuhus i – Lycksele. Eller på någon annan ort i inlandet och då tänker jag inte på Östersund. Om Ikea verkligen har den dragningskraft som företaget själv och många andra vittnar om, så skulle det ju inte spela någon roll var varuhusen byggs. Folk söker sig dit ändå, vilket väl – om inte annat – Gekås i Ullared är ett bra exempel på.

Kanske vore det något för Lycksele att satsa på förresten. Slå en signal ner till Ullared och föreslå att de etablerar ett Ullared Norr i Lycksele. Det är bara att skaffa en jättestor lokal så kommer företaget dit. Om det bara får frågan. Det är jag ganska säker på. Ett Ullared Norr i Västerbotten skulle locka många kunder från hela den blivande storregionen och från Norge därtill. Det är bara för kommunalrådet Lilly Bäcklund att lyfta luren och slå en signal. Ja, lyfter luren är det väl knappast någon som gör längre, men ni förstår vad jag menar.

Ja, jag tror att det här får vara bra för i dag.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.