Ett avslutande nålstick

Så har då Miljöpartiet fått sina språkrör som ska förnya partiet. Gustav Fridolin omvaldes och Isabella Lövin nyvaldes till dessa funktioner. Fridolin fick färre röster än Lövin, vilket väl inte är så konstigt. Det var ju åtminstone ett distrikt, Norrbotten, som ville ha två helt nya språkrör. Fridolin är ju också den som strulat till det mest och delvis orsakat krisen i partiet.

Men nu kör de båda vidare och jag kan tänka mig att Miljöpartiet i fortsättningen kommer att göra mer ”motstånd” i regeringen för att visa att partiet finns där och att de faktiskt kan påverka saker och ting. Men jag tror inte riktigt att partiet kan åstadkomma det som många önskar – att Vattenfall inte säljer sin brunkolsverksamhet i Tyskland. Om statsminister Löfven är klok må han hitta en fråga där han låter Miljöpartiet vinna och ta åt sig äran. Det blir lättare för Socialdemokraterna efter en sådan eftergift att tvinga igenom beslut som Miljöpartiet inte gillar. Stefan Löfven får väl fundera på det när han åker hem från middagen med USA:s president Barack Obama. Löfven är ju där tillsammans med sina kolleger från Norden. Apropå ingenting så hoppas jag att de samåker i möjligaste mån.

Jag noterar att Kommunal vid sin kommande kongress ska anta regler som ändrats efter skandalerna som inträffade tidigare. En sådan policyförändring är att de som representerar Kommunal inte längre får flyga i business class om resan tar mer än fem timmar. I fortsättningen blir det i ekonomiklass som sådana resor äger rum. Va? Jag hade faktiskt inte en aning om att facket kostade på sig sådana extravaganser. Kanske har detta avslöjats tidigare, men det har jag missat.

Jo, nog är det många i organisations-Sverige som har anammat goda och dyra och helt onödiga vanor. Det är ju alltid någon annan som betalar och i det här fallet är det tusentals och åter tusentals medlemmar som varje månad ger fackets förtroendemän och tjänstemän sådana exceptionella möjligheter till att leva på stor fot. Skandalen var nog nyttig. Det finns säkert –på tal om flyg – en hel del i den fackliga världen som fick landa, kanske nödlanda, i den verklighet som råder utanför kontoret.

Så här på slutet kan jag inte låta bli att ge Norran ett litet nålstick. Norran satsar ju som alla andra på att utveckla webben. Att vara först med det senaste och alltid vara uppdaterad på vad som händer. Med en viss förvåning ser jag att ligger kvar så kallade vimmelbilder från tredje Broarna runt och från femte finalmatchen som Skellefteå AIK spelade.

Men det roligaste är att där nu står att Marcus Melinder är chefredaktör. Jo, det är riktigt. Men är Lars Andersson fortfarande ansvarig utgivare? Innan Melinder började som chefredaktör och efterträdde Andersson var det ju tvärtom. Åtminstone i papperstidningen. Kan inte tänka mig att Melinder släpper ifrån sig ansvarig utgivareskapet på webben. Kanske dags att uppdatera?

För de som är intresserade kan jag berätta att min dag har varit bra.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ett avslutande nålstick

  1. Lars Andersson skriver:

    Marcus är utomlands på semester så det är korrekt det som står där. Ring om du undrar ngt. M v h Lars

    • olatheander skriver:

      OK.Då är det i sin ordning. Även om det väl formellt forfarande är så att stf ansvarig utgivare går in i den ordinarie utgivarens ställe när han eller hon är utomlands.

Kommentarsfältet är stängt.