Skrämmande sabotage

Det blir sena rader i kväll. Och det blir ett koncentrerat inlägg. Dagen började med passet på Friskvårdskompaniet i morse. För ovanlighetens skull var det helt tomt i salen som jag begagnar mig av när jag kom dit. Snart fylldes den på med väl bekanta människor. Men det kändes märkligt att vara först.

Sedan var det jobb en bit in på eftermiddagen. Därefter tog jag det bara lugnt och från sex på kvällen och nästa fem timmar framåt har jag suttit och ordagrant följt med vad som sagts under ett fullmäktigemöte. Det är alltid lika intressant även om det inte är lokalt här uppifrån.

Egentligen är sig de flesta fullmäktigemöten lika varhelst de hålles. Då och då spårar debatterna ur totalt och så var det också i kväll. Det blev en lång debatt om i stort sett ingenting, men den var i sin obegriplighet ganska kul att följa. Om jag hade varit politiker i den kommunen och suttit i fullmäktige skulle jag nog i frustration ha brutit ihop. Men att lyssna på den för att senare skriva om den var ganska kul.

Jag måste passa på att ge mina gratulationer till de unga tjejerna i Norsjö som i helgen blev svenska juniormästare i volleyboll. Norsjö vann nämligen U20-SM efter en hård match i fem set mot Svedala. I semifinalen slog laget Iksu från Umeå, som slutade trea i turneringen.

Än en gång har alltså Norsjö bevisat vilken fin tradition orten har när det gäller att skola fram volleybollspelare av elitklass. Under nyårshelgen vann ju det här laget också ungdoms-GP. Mycket starkt jobbat av laget och än en gång grattis till det unga laget. Killarna från Norsjö knep en fjärdeplats, vilket inte är dåligt det heller.

En mer än 300 meter hög radio- och TV-mast rasade under söndagskvällen utanför Borås. Polisen är helt säker på att det rör sig om sabotage och det har fått till följd att Teracom som äger och driver det svenska marknätet för radio och TV sätter ut vakter vid alla sina storstationer. Gissningsvis då också vid masten i Skellefteå. Det är ju också det en mast i 300-metersklassen om jag har förstått saken rätt.

Vem eller vilka som ligger bakom det sabotage som utfördes är naturligtvis för tidigt att uttala sig om. Men det är skrämmande att sabotaget utfördes. Masterna har en mycket vital funktion när det gäller att kunna informera allmänheten om det uppstår några krissituationer och när masten slås ut slås också möjligheterna till information ut. Det man kan hoppas på är att detta inte var någon form av test inför ett större sabotage som slår mot större delar av samhället.

Samtidigt är det en smula skrämmande att dessa master i stort sett har stått utan bevakning. Säkert blir det ändring på det nu. Masterna måste kunna fungera alltid och det måste finnas om inte annat tekniska möjligheter att ha en övervakning vid varje storstation.

Och med det får jag avsluta för dagen.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.