Bilbränderna

Paret Stefan Löfven och Isabella Lövin har varit ute på studiebesök i dag. Återstår att se om statsministern lyfter upp det nya språkröret till sin vice statsminister. Hittills har hon ju inte gjort bort sig helt som språkrör och då går hon kanske hem som hans ersättare också. Fast sakligt sett vill jag helst se Anders Ygeman på den posten. Det är ju ändå han som nästan mer än statsministern är ute och får ge kommentarer till än det ena, än det andra. Å andra sidan vore det kul, som jag skrev tidigare, om Löfven och Lövin bildar det paret. Det kommer att sätta myror i huvudet på en del kan jag tro.

Det har ju varit en hel del stim och bråk under de senaste dagarna i vissa områden i en del städer. Norrköping och Borlänge bland andra. Och så i några kransområden runt Stockholm. Bilar har bränts upp, sten kastas mot polisbilar och räddningstjänsten (brandkåren, som jag säger) åker inte in i områdena för att släcka bränder om de inte sekunderas av polis.

Så här ska det naturligtvis inte vara. Inte på något sätt. Men det är samtidigt inte något nytt. Storstädernas kranskommuner har under många år nu haft sådana här typer av reaktioner hos ungdomar. Gängen dominerar och regerar och upploppen, om vi får kalla dem så, har gått lite grann i vågor. Ibland är det mycket, ibland mindre och ibland inget alls.

Som vanligt har frågan diskuterats livligt under de senaste dagarna. Självklart mot bakgrund av vad som har hänt. Rikspolischefen har uttalat sig och lokala politiker har uttalat sig. De senare i kväll i Aktuellt. Och det som alla tycker måste göras är att angripa problemen både på kort och lång sikt. Det är precis samma argument och samma taktik som man sagt sig tillämpa tidigare år. Och vad har hänt? Vad har gjorts? Ja, inte mycket med tanke på att samma saker upprepar sig gång på gång.

För ganska många år sedan – jag har för mig att det var redan innan Alliansen vann valet och regeringsmakten – gjorde det dåvarande Folkpartiet årligen undersökningar som visade på vilka städer och vilka områden i städer där befolkningen levde i så kallat utanförskap. När partiet hamnade i regeringen blev det inte mycket snack om utanförskap. Och i dag säger partiet, Liberalerna som det heter nu, ingenting om dessa växande områden med utanförskap.

Självklart är det, självklart för mig i alla fall, i detta utanförskap som det skapas stor frustration hos ungdomar och andra. Det som krävs är att politikerna lokalt och kanske med stöd av staten sätter igång ett mycket målmedvetet arbete för att bryta utanförskapet och den stimatisering som det leder till i dessa områden. Det är inte en åtgärd som krävs utan en hel palett med åtgärder som får verka både på lång och kort sikt. Sätt upp mätbara målsättningar och sträva efter dem.

Det här är faktiskt ett mycket allvarligt problem som måste tacklas på ett realistiskt och konkret sätt. En tudelning av samhället är en fara för demokratin. Och den vill jag värna så länge jag lever.

Apropå det så blev jag ett år äldre i dag. Jag vill egentligen inte alls att någon ska veta om det eftersom jag inte tycker att det är något speciellt att fylla år. Men ändå är jag glad över att jag hängt med ett år till och att jag har fått vara frisk. Nu siktar jag på och hoppas på att jag får vara med ett år till och om gudarna är goda så får jag det. Jag skriver gudarna eftersom det finns så många religioner och då gäller det väl att försöka visa respekt mot dem alla. Eller..?

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bilbränderna

  1. Bo skriver:

    Grattis, mannen!
    Och nästa år ..!

Kommentarsfältet är stängt.