Något om flyg

Så har det hänt igen – ett passagerarplan har plötsligt försvunnit från radarskärmarna och kraschat. Den här gången var det ett plan från Egyptair på väg från Paris till Kairo som försvann i natt. 66 personer har fått sätta livet till och orsaken eller orsakerna till att det som hände verkligen hände känner vi inte. Kanske får vi heller aldrig reda på det.

Dock lutar det mesta åt att det är någon form av attentat som ägt rum. Det är nämligen högst osannolikt att något tekniskt fel uppstår när planet ligger på marschhöjd i oproblematiskt väder. Det är heller inte sannolikt att någon projektil har träffat planet eftersom det befann sig omkring 30 mil från den egyptiska kusten och med bara Medelhavet under sig.

Kanske hittas de så kallade svarta lådorna som kanske kan ge någon ledtråd till vad som hände. Kanske träder någon terrororganisation fram och tar på sig ansvaret. Kanske får vi någon gång ett svar på en del av de många frågor som ställs. Men jag tvivlar på det.

Motivet då? Ja, det man inte heller mycket om förstås. Eller rättare sagt ingenting. Ingenting så länge man inte vet vilken terrororganisation som möjligen ligger bakom attentatet. Men jag kan tänka mig att det har riktats mot Egypten eftersom president al-Sisi har gått hårt åt oppositionen i landet och många gånger förklarat att han sak göra sitt land tryggare. Det är ju helt nödvändigt för att i någon mån få tillbaka turisterna och öka inkomsterna till det snabbt växande landet. Men hårda tag brukar slå tillbaka och det är alls inte säkert att den politiken blir särskilt lyckosam.

Om attentat kan riktas mot flygplan som har destinationer i Egypten så blir folk ännu mer rädda för att ta sig dit förstås.

En detalj bara som jag började fundera på när rapporterna om det här flygplanet kom. Det sägs att besättningen bestod av tio personer. Två piloter, fem i kabinpersonalen och tre säkerhetspersonal. Nog har jag hört talas om att många flygbolag har säkerhetspersonal ombord på varje flygning, självklart till förvillelse lika vilka passagerare som helst. De finns där för att kunna övermanna eventuella flygplanskapare eller andra stollar som kan riskera säkerheten. Tre säkerhetsmän/kvinnor på den här flighten med 56 betalande passagerare? Antalet var säkert dimensionerat för ett fullsatt plan.

Det jag funderar på är om också SAS och/eller Norwegian och andra välkända bolag har sådana ”poliser” ombord. Och om de har det funderar jag på om ens besättningen vet vilka de är. Kanske får man läsa något reportage om detta framöver.

Men det är mer med flyg som hänt i dag. Problem med datorernas nätverk, eller hur man ska säga, hos Luftfartsverket fick till följd att flyget i Sverige mer eller mindre lamslogs under ett par timmar. Plan som var i luften plockades ned av trafikledningarna, men inga plan startade förrän datasystemen var tillbaka och fungerade som de är tänkta att fungera. Nu återstår det bara att försöka ta reda på varför systemet slogs ut. Som ett brev på posten och särskilt efter både flygolyckans mystiska orsaker och attentaten mot radio- och TV-master, så börjar det spekuleras om också detta avbrott var ett sabotage.

Men det tror jag inte. Allt som inträffar är inte sabotage utan kan naturligtvis hända ändå. Men det finns ändå anledning att vara på sin vakt. I Sverige har vi varit och är fortfarande naiva när det gäller säkerhet och säkerhetstänkande. Vår infrastruktur är sannerligen bräcklig.

 

Annonser

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.