Fågelfighter

Bara några få saker på min ”göra-lista” blev gjorda i dag. Men det gör ingenting. Morgondagens lista är därmed redan påbörjad. Och särskilt många saker som bara måste göras finns det ju inte längre. Dagarna kommer och går ändå. Och dagen har varit full av aktiviteter. Faktiskt så full att jag inte förrän nu framåt kvällen öppnade datorn för första gången i dag. Det blev drygt tolv timmar utan den och det har jag faktiskt inte saknat.

Det innebär att det går att avhålla sig från vanor om man bara vill och ser till att ha något annat att göra. Önskar att det vore lika enkelt att göra när det gäller rökningen. Men det kommer säkerligen.

En stund i dag – och även tidigare dagar – har jag ägnat mig åt att kolla in hur fåglar bråkar med varandra. Det är lite spännande. Utanför balkongen finns det ett skatpar som håller till. Jag tror att de har byggt ett bo – eller korpat ett bo (kan man säga så) från något annat fågelpar. För så fort skatorna är där så ger sig björktrastarna på dem.

DSC01479.JPG

Anfallen går fort och jag hinner förstås inte med. Men på den här bilden ser man björktrasten som gör ett utfall mot skatorna, som dock gömmer sig bland tallgrenarna.

DSC01476.JPG

Det ser man tydligare här. Skatan sitter nere i högerkanten och björktrasten flyger runt och försöker komma åt. Samtidigt som hen nog inte riktigt vågar. Så fort någon av skatorna sticker iväg i ”fri luft” kommer det både en, två och tre björktrastar och förföljer den. Ibland lyckas de driva bort båda skatorna, som dock alltid, alltid kommer tillbaka efter en stund.

Skatparet utanför balkongen har uppenbarligen det närmaste området som sitt revir. För i dag kom det ett annat skatpar till området. Det blev präktiga slagsmål som sträckte sig från träd till träd, upp och ner för träden och på marken. De är inte nådiga mot varandra de här svartvita fåglarna. Verkligen inte. Till slut flydde det inkräktande skatparet och jag har inte sett till dem sedan dess.

DSC01499.JPG

Jag fångade de regerande skatorna på en bild på långt avstånd efter fighten. De ser ju trots allt hela ut. Och vid just det här tillfället fick de vara ifred för björktrastarna, som under striden med andra skatparet passade på att försöka komma åt alla fyra skatorna.

Ja, det var roligt att se. Och nu ska jag snart se ”Mord i paradiset”. Sista avsnittet för den här gången.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.