Glad efter fotbollsdag

I afton är jag glad. Sunnanå tog sin första poäng för säsongen – äntligen. Men det blev dramatiskt i överkant eftersom motståndaren – Qbik från Karlstad – tog ledningen med 1–2 i 88:e minuten. Då trodde nog alla närvarande att det var kört, men bara minuten efter så kvitterade Sunnanå till 2–2. Det känns verkligen skönt med detta oavgjorda resultat och rimligen bör det ingjuta lite mer mod och framåtanda i laget. Nästa helg är det hemmamatch igen och då står AIK från Stockholm på andra sidan av planen. Må det bli en seger då.

Den spelare som frälste Sunnanå från förlustspöket var Michelle Wörner som gjorde Sunnanås båda mål. Taylor Leach i försvaret var som vanligt en rese och stöttepelare. Elin Ellman var tillbaka från skada och spelade för första gången i år men bara en kvart på slutet. Hon gav laget en energikick med sitt energiska spel.

DSC01553.JPG

Michelle Wörner gjorde Sunnanås båda mål i dag. Foto: Ola Theander

Men redan dessförinnan hade Annina Wede och Christine Tjärnlund kämpat på bra i offensiven. Riikka Ketoja fick utgå på grund av ett misstänkt revbensbrott och Sofia Lindfors byttes in. Jag tror att det var hennes debut i A-laget.

Det blir mycket fotboll sådana här dagar. Mina sysslor innebär att jag ska vara på plats i god tid före matchen. Sedan blir det till att hänga med i vad som händer. Efter matchen är det presskonferens och just i dag hade vi också styrelsemöte i föreningen efter matchen. Det drog ut på tiden ordentligt eftersom det finns mycket att behandla.

Och så går jag igenom bilderna som tagits under matchen samt skriver till både damfotboll.com och sskbloggen innan jag kan börja koppla av med att skriva ett inlägg här. Totalt tog väl det här engagemanget nästan sju timmar i anspråk i dag. Men det är, måste jag säga, ändå väl använda timmar eftersom jag tycker att det är roligt. Särskilt roligt när det går bra för laget.

Vad som har hänt i övrigt i världen utanför Electrolux Home Arena vet jag faktiskt inte så mycket om. Kanada vann uppenbarligen VM-finalen i hockey mot Finland och självaste Vladimir Putin var på plats för att gratulera segrarna och därmed det land som började med hockey. Men han gratulerade också Ryssland till en tredjeplats. Det var han väl tvungen att säga. I grunden tror jag att han är väldigt besviken över att Ryssland inte blev världsmästare när VM-turneringen nu gick på hemmaplan.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.