Bred koalition – snart

Vilken härlig dag det har varit i dag. Sol mest hela tiden. Varmt och skönt. Så ska det tydligen också bli de närmaste dagarna enligt meteorologerna. Till och med lite varmare än nu under måndag och tisdag. Jag ser fram emot det. Kanske kan jag till och med bevaka Sunnanås match mot AIK i morgon i bara skjortärmarna.

I dag gick jag ner till Skogsvallen för att för första gången den här säsongen titta på när Morön damer mötte serieettan Assi. Enligt alla tips skulle det gästande laget vinna lätt, men Morön höll emot och spelade tappert. Det dröjde till 86:e minuten innan Assi kunde göra mål och därmed vinna matchen med detta enda mål.

Hur det går för Sunnanå i morgon återstår att se. Jag hoppas förstås på en vinst mot AIK och jag vill tro att Sunnanå än en gång anammar den gamla beprövade 4-4-2-uppställningen. Spelet fungerade ju bättre med den modellen senast mot Qbik än den taktik som gällde under de fem första matcherna. Nåväl, vi får se hur det går, men ytterligare en förlust mot ett lag som ligger på den undre halvan i tabellen har Sunnanå knappast råd med. Det är hög tid att börja ta poäng. Det är ju 60 poäng kvar att spela om och Sunnanå måste säkerligen ta minst en tredjedel av dem för att i alla fall klara kontraktet.

Ni läsare får ursäkta mig om det blir lite mer fotboll. I kväll är det final i Champions League mellan Real Madrid och Atletico Madrid. Snacka om derby! Den matchen ska jag följa och jag vill nog hoppas på att det blir fin fotboll av suveräna lirare. Vilket lag som vinner gör mig fullständigt detsamma (det är viktigare för mig att Sunnanås damer vinner i morgon) men jag kommer säkert att njuta av det som bjuds på den gröna mattan.

DN/Ipso presenterade i dag sin månatliga opinionsundersökning som är tänkt att visa hur läget är hos allmänheten när det gäller deras sympatier för våra politiska partier. Mätningen visar att den gamla alliansen har stöd av fler än de väljare som skulle ha lagt sina röster på regeringspartierna S och MP samt V om det varit val i dag. Men skillnaden mellan dessa block har blivit mindre sedan den förra mätningen.

Det beror i sin tur på att S har fått fler sympatisörer och M har fått färre. Jag tycker dock att det är lite intressant att varken MP eller KD når upp till fyraprocentsgränsen. Ja, KD har inte gjort det under lång tid nu och det skulle innebära – om valet kom nu och valresultatet blev som opinionsmätningen visar – att dessa två partier inte kommer in i riksdagen.

Det i sin tur skulle få direkta konsekvenser för hur en regering skulle kunna bildas. Skulle S regera i minoritet och med som vanligt stöd av V? Cirka 35 procent skulle den konstellationen samla. Eller skulle alliansen ta över regeringsmakten med sina ungefär 37 procent? Och hur länge skulle sådana regeringar överleva när SD sitter på sina 17 procent och blir det parti som i realiteten avgör alla viktiga frågor?

Jag har varit för det tidigare och jag tror att det blir så någon gång framöver att Sverige kommer att tvingas forma en regering som går över den så kallade blockgränsen. Och då en regering där partierna faktiskt fördelar inte bara statsrådsposterna, utan även de tunga posterna, mellan sig. Jag tror faktiskt att en sådan blockövergränsande regering blir en nödvändighet inom en inte alltför avlägsen framtid med finansiell oro, ökat omvärldshot samt en allt tydligare protektionistisk stämning utanför, men dessvärre även inom EU.

Och med detta sätter jag mig vid tv:n för att koppla av med toppfotbollen.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.