Fotbollsvinst och debatt

Som vanligt när Sunnanå har en hemmamatch så har det gått åt nästan sex timmar för min del med grejer som ska göras innan match, under matchen och så skrivandet och hanterandet av bilder efter matchen. Det är väl använda timmar tycker jag. Helt enkelt för att jag tycker det är kul.

Särskilt kul var det i dag när Sunnanå vann mot gästande AIK med uddamålet. Det var första vinsten och trepoängaren för säsongen och det var verkligen behövligt. Nu ligger förvisso laget fortfarande sist i tabellen. Men som laget spelade i dag – uppoffrande med kamp om varje boll, offensivt och med ett sammanhållet starkt försvar – så tycker jag att det bådar gott inför framtiden.

DSC01727.JPG

Olivia Holm blev både matchhjälte genom sitt mål direkt på frispark. Här seglar bollen förbi AIK:s målvakt Hanna Persson. I slutet av matchen utvisades Olivia när hon fick sitt andra gula kort.

Nästa match får gissningsvis Elin Ellman och Tanja Nousiainen mer speltid. Olivia Holm får inte vara med eftersom hon blev utvisad i dag och Riikka Ketoja får kanske vila någon vecka till efter sin revbensskada. Ändå – laget har visat vilja som kan leda till de nödvändiga poängen och de som spelar gjorde det bra. Och de kommer att fortsätta att göra bra ifrån sig.

DSC01817.JPG

På den här bilden sätter Wilma Andersson, duktig mittback bredvid klippan Taylor Leach, stopp för den tidigare spelaren i Sunnanå, Matilda Rosqvist.

Vinsten kändes gott och spelarna var väldigt glada och lättade efter matchen. Det förstår jag. Det var nog de allra flesta som kikade på matchen och som vill att det ska gå bra för Skellefteås enda elitlag i fotboll.

Under halvlek mötte jag ett par personer som var ytterligt besvikna av en enda anledning. Toaletterna, som ligger på baksidan av läktaren, var nämligen låsta. Det ställde till det för en del. På något sätt ska försöka få fram ett meddelande till vaktmästarna att de nog bör vara öppna under matcher till vilka det förväntas och kommer publik. I dag var det nästan 200 personer på plats och även om matchen bara varar två timmar ungefär så hinner en del bli pinknödiga. Då bör de kunna gå dit det är meningen att de ska gå och inte någon annanstans.

Nu i kväll har jag tittat på partiledardebatten som SVT sände. Jag hade förväntat mig det vanliga tjafset, men jag tyckte nog att debatten blev lite livligare än jag befarat. I och för sig var det mycket snack om vems ”fel” det var att det är som nu och vem som hade gjort det ”rätta”. Summa summarum av den återkommande diskussionen blev väl, som vanligt, att ingen har gjort fel och alla har gjort rätt.

Lite besviken blev jag på statsminister Stefan Löfven som – när det gällde frågan om kärnkraften – hävdade att ”vi ska avveckla kärnkraften, men på ett sätt som inte drabbar vår energiförsörjning”.Ja, exakta ordalydelsen kanske var den, men budskapet var så. Jag blev besviken därför att han sa att ”vi ska” när den bistra realiteten är att han och regeringen kanske inte alls kan eller ska avveckla den. Det som ligger i ”pipeline” – om man kan säga så när det handlar om kärnkraft – är att kärnkraftens ägare kanske känner sig tvingade att långt i förtid stänga kärnkraften om inte den så kallade effektskatten snarast avvecklas. Rådande elpriser är låga och eftersom skatten ska betalas så blir det inte pengar över till de nödvändiga uppgraderingar av säkerheten som kärnkraften kräver. I det läget är det förstås bättre att lägga ned.

Löfven menar att de samtal som nu förs mellan regeringen och partierna först måste bli klara innan regeringen fattar ett beslut. Det ligger naturligtvis något i detta. Men nog borde han inse de verkliga förhållandena och att han och regeringen nog får krypa till korset och avveckla effektskatten om vi inte inom en ganska kort tid ska hamna i en energikris. En kris som då också kommer att innebära att Sverige i hög grad kommer att bidra till den globala uppvärmningen genom att vi får ersätta våra 40 procents  kärnkraft med kraft som produceras av fossila bränslen.

Det finns mer att säga om debatten, men jag avstår. Jag har en bestämd känsla av att jag ibland skriver alldeles för långt. Och jag vill inte trötta ut de läsare som jag har.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.