Järnväg och opinion

Det berör inte oss särskilt mycket. Jag tänker på järnvägsdiskussionen som förs längre ner i landet. Länge har det talats om en snabbjärnväg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Hur mycket den skulle kosta vet väl ingen men den senaste siffran som jag hört är 230 miljarder kronor. Tidigare var den ännu högre, vilket väckte oro. För att minska oron blev den plötsligt tiotals miljarder billigare, hur det nu gick till.

Men nu har Trafikverket tänkt till ordentligt och föreslår att en upprustning av järnvägarna på dessa sträckor – och kanske andra (jag följer ju inte med i alla detaljer) – skulle kosta 130 miljarder kronor. Det är 100 miljarder mindre än vad en snabbjärnväg skulle kosta och då skulle ändå kapaciteten på bansträckorna öka högst väsentligt.

Jag säger som BG Staaf, min kompis på Facebook, tänk att ingen tänkt på det tidigare. Eller något i den stilen. 130 miljarder kronor är väldigt mycket pengar det också och jag förvånas faktiskt över att ingen talar om behovet av Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå. Den kapacitetshöjning som den sträckningen skulle medföra skulle betyda otroligt mycket för industrin i norra Sverige. Och även för näringslivet i stort i norra delarna av Norge, Sverige och Finland. EU vill ha den här sträckningen och vi här uppe vill ha den, men nere i mellersta och södra Sverige tycks de inte vilja förstå vilken betydelse som Norrbotniabanan skulle få för hela landet.

Idag presenterades Statistiska Centralbyråns stora väljaropinionsundersökning. Den görs två gånger per år och resultaten läggs fram i maj och november. Den undersökning som publicerades i dag har över 9 000 personer svarat på och undersökningen bedöms därför vara mer säker och rättvisande än de många olika opinionsundersökningar som presenteras varje månad.

Mer än halva mandatperioden återstår och det går naturligtvis inte att dra några egentliga slutsatser av resultatet. Ser man till de traditionella blocken så leder det röd-gröna blocket i opinionen just nu i förhållande till allianspartierna. 41 procent mot 39,3 är de siffrorna. Utanför blocken finns Sverigedemokraterna som i den här undersökningen fick 17,3 procent.

Sett till hur det ser ut i opinionen just nu och om dessa förhållanden står sig i ytterligare några år, så kan vi glömma att något av blocken skulle kunna samla egen majoritet vid nästa val. Men vi kan också utgå från att det som råder i dag inte kommer att förbli likadant i två år och några månader. Mycket hinner hända.

Det jag personligen hoppas på är att det efter nästa val kan skapas en regering som går över blockgränsen. En sådan lösning har jag ivrat för ganska länge. Visst finns det skillnader mellan partierna på den så kallade vänster-högerskalan, men i realiteten är skillnaderna inte så där vansinnigt stora. De går att överbrygga och jag kan mycket väl tänka mig att det under de kommande åren hinner hända så mycket både nationellt och internationellt att Sverige skulle fungera bättre med en regering som har majoritet i riksdagen. Detta förutsatt förstås att det sitter kloka människor i regeringen som faktiskt förmår att hantera de spänningar och eventuella kriser som då och då – tyvärr allt oftare – gör sig påminda i olika former.

Det finns ju dessutom, åtminstone teoretiskt, en möjlighet att de övriga partierna – osagt vilka – mer och mer accepterar Sverigedemokraterna. Inte minst Moderaterna har anammat en politik när det gäller invandringen, som Sverigedemokraterna hela tiden drivit. Kristdemokraterna och viss mån Liberalerna har delvis traskat patrullo efter Moderaterna. Nu kommer Kristdemokraterna, tror jag, att åka ur riksdagen vid nästa val. Och då förändras spelplanen högst väsentligt.

Med Kristdemokraterna utanför riksdagen blir alliansen chanslös när det gäller att mäta sig med S-MP-V-blocket och då ligger det ännu närmare till att Sverigedemokraterna tas ombord på båten. Eller i alla fall får sitta i livbåten. Detta för att kunna skapa en majoritet och ett någorlunda stabilt regeringsunderlag.

Framtiden vet ingen av oss någonting om. Inte när det gäller ens oss själva och i än mindre utsträckning när det gäller den framtida samhälleliga utvecklingen. Vi får väl se vad som händer.

Dagen har varit god mot mig kan jag också rapportera. Jag har hantlangat och torkat upp färg i massor som olyckligtvis hamnade på golvet i stället för på väggen. Och jag har fått kontakt med en kompis som jag inte haft någon kontakt med på 40 år. Det är kul.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.