Terrorrisk i Paris

Så har nationaldagen passerat. Dock begav vi oss inte ut för något firande, även om det var fint väder och ett bra och högtidligt firande i Bonnstan. Gissningsvis letar vi oss dit när det är dags för midsommar i stället.

Nationaldagen tillbringade jag i stället med att försöka sätta upp panelen som jag tidigare börjat med. Nu är det klart så till vida att panelen är slut varför mer måste införskaffas. Det är också klart i bemärkelsen att panelen sitter uppe. Eftersom jag är glad amatör så glipar det betänkligt på en del ställen. Eller rättare sagt i synnerhet på ett ställe eftersom jag alldeles för sent för att kunna korrigera det hade slarvat så det blev snett. Bara det är ett konststycke eftersom det sägs att det inte ska kunna hända.

Nu är det emellertid bara att köpa mer, men innan dess ska också ett golv läggas och då hoppas jag få den bästa hjälpen av grannen Tord, som faktiskt kan allting. Och skulle han inte kunna det, så gör han det ändå eftersom han vet hur praktiska saker och ting fungerar.

Det om detta. I Ukraina har säkerhetspolisen gripit en person med franskt medborgarskap. Han togs när han packat sin bil full med sprängmedel, raket och automatvapen och enligt  vad ukrainska myndigheter har berättat så var han på väg till Frankrike för att under fotbolls-EM utföra en lång rad terrorattentat. Franska polisen ligger lite lågt i kommentarerna och vill först själva förhöra mannen innan de säger något.

Efter två allvarliga terroristdåd i Paris förra året så är det självklart att de franska myndigheterna har höjt sin beredskap ordentligt. Utifrån betraktat så känns det faktiskt som att risken finns för att något eländigt ska hända, men vi får hoppas på att den franska polisen har koll på eventuella terrorister. Å andra sidan kan man heller aldrig skydda sig mot allt som kan hända. Det är bara att hålla tummarna för att det inte ska inträffa något av det slaget under fotbollsfesten.

För egen del lär det bli en och annan timme framför tv:n under den kommande månaden. Men jag vet i alla fall en person, min skolkompis Rolf, som inte kommer att titta en enda minut på någon match eftersom han inte alls gillar skådespeleriet som spelarna ganska ofta ägnar sig åt.

Jag ser också att moderatledaren Anna Kinberg Batra har hållit sitt sommartal. Enligt vad som rapporterats så vill hon och partiet att alla barn ska få möjlighet att gå i sommarskolor för att läsa upp sina betyg. Jo, det är kanske inte något dumt förslag, men bättre vore, tycker jag, att i så fall ta steget fullt ut och införa ett treterminerssystem, som många andra länder har. Jag tror att det skulle vara bättre för eleverna, om än lärarkåren nog inte tycker att det skulle vara en höjdare.

Och med det får det nog vara bra för i kväll. Eftersatt bokföring väntar till en bit in på natten ser det ut som.

 

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.