Sommarblåsigt

I skrivande stund är det 9 914 abonnenter som är utan el. 61 driftstörningar håller Skellefteå Kraft på att åtgärda. Då är det i alla fall några som är ute i det ruggiga vädret. Det har ju blåst hårt hela dagen och i de starkaste vindbyarna böjer sig även de största träden. Inte konstigt då att de kan ha blåst ner över ledningar. På radion hörde jag att det är ovanligt med sådant här blåsigt väder i juni. Jo, så är det nog. Speciellt roligt är det inte eftersom vi nog var ganska många som hann vänja oss vid värme och sol innan det här lågtrycket ställde till det.

Men det är inte något som man kan göra något åt. I kväll kikade jag på programmet om och med Peter Flack, som hållit på med revyer i hela livet. Det har varit storskaliga produktioner som lockat åskådare från snart sagt hela Sverige. Paradnumren brukar vara när Peter Flack ikläder sig rollen som Hjalmar från Viby. Denne Hjalmar har hängt med från början och då har Flack kört sina revyer i 40 år. Det är imponerande.

Jag har faktiskt ett personligt minne av Peter Flack. Det var för länge sedan. Brorsan gick på Handelsgymnasiet i Örebro och där gick även Peter Flack. En gång fick jag följa med bror min till skolan där Peter skulle uppföra någon form av underhållning. Det var bara för elever vid skolan (och så jag). Det måste ha varit 1963-64 någon gång. Vad det var för  underhållning har jag dock inte något som helst minne av. Men jag minns var Handelsgymnasiet hade sina skollokaler och att vi ganska högt upp i huset. Kanske blir det så att jag tittar på hans sista revy som SVT tydligen sänder på fredag kväll.

Så ser jag att Åsa Romson, som till för mindre än en månad sedan var språkrör i Miljöpartiet, nu har utsetts till ordförande i EU-nämnden efter den därifrån sparkade Carl Schlyter. Ja, ja – sparkar neråt och sparkar lite uppåt. Undrar var Carl Schlyter hamnar? Eller om han nöjer sig med att bara sitta i riksdagen. Någon position är han värd, den tidigare EU-parlamentarikern.

Hillary Clinton vann primärvalet för demokraterna i Kalifornien och är nu – sett till antalet erövrade delegater vid konventet – klar som demokraternas presidentkandidat. Det är fantastiskt och historiskt. För första gången någonsin har det stora landet i väster möjlighet att få en kvinnlig president.

Detta förstås under förutsättningen att Bernie Sanders, den andra presidentkandidaten för demokraterna, ger upp kampen. Det låter inte på honom som att han tänker göra det. Tydligen är hans ambition att slåss ända fram till konventet, vilket naturligtvis kan splittra det demokratiska partiet. Helt omöjligt är det inte heller att Sanders drar iväg som en oberoende kandidat i presidentvalet vilket förmodligen skulle resultera i en röstsplittring som saboterar alla möjligheter för en demokratisk kandidat att vinna. Och då blir det Donald Trump som väljs som president i november. En sådan utveckling är det ingen vettig människa som vill ha. Känslan vid en sådan utgång av valet är rent skrämmande.

Dagen har varit god. Jag har jobbat under förmiddagen och knogat på med händerna på eftermiddagen. Resultatet blev gott – vill jag tro – i båda fallen. Det får jag vara nöjd med.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.