Bra överenskommelse

Vi får väl hoppas på att internet fungerar hela kvällen och natten i dag. Två nätter i rad har det plötsligt försvunnit och i gårdagens inlägg på den här platsen syns det tydligt. Där avbröts förbindelsen mitt i ett ord. Så kan det tydligen bli och det är lyckligtvis inte så ofta som det händer.

Den stora händelsen i dag, tycker jag, är att fem av riksdagspartierna presenterade den överenskommelse som de kommit fram till när det gäller den framtida energipolitiken. Det är alldeles fantastiskt bra att de nått en kompromiss.

Effektskatten på kärnkraften som avvecklas under två år med början nästa år och så får det byggas tio nya reaktorer, som det inte ska utgå några subventioner till. Fastighetsskatten på vattenkraft ska sänkas under en fyraårsperiod och elcertifikatsystemet får bli kvar, vilket sägs stimulera förnybar energiproduktion. Framför allt vindkraft där stora anläggningar havsbaserad vindkraft planeras.

Den borttagna effektskatten och den sänkta fastighetsskatten på vattenkraft kommer att betalas genom att den allmänna energiskatten höjs med fyra år per kilowattimme. Sammantaget är överenskommelsen bra. Inget parti har fått exakt vad de vill, men ändå har man kommit fram till en lösning. Det positiva med överenskommelsen är att energiproducenterna nu vet vad som gäller under lång tid framåt. Planeringen blir mer långsiktig och målet, som överenskommelsen stadgar, är att all elproduktion 2045 ska vara förnybar samt att utsläppen av växthusgaser ska vara noll.

Det är en tuff målsättning, men borde vara realistisk ändå. Men det är som sagt bara en målsättning. Når man inte målet får man väl fortsätta att sträva efter det. Jag får väl se hur det ser ut då. Om jag lyckas bli 98 bast och fortfarande fatta någonting…

Det blev slutligen så att SAS-piloterna togs ut i strejk. Planen som hade officiell starttid före klockan 18 i kväll fick starta även om de var en smula försenade. Därför kom planet från Stockholm till Skellefteå klockan 19 precis som planerat. De som åkte med det planet var nog glada att de bokat in sig just på den flighten. De piloter – och övrig besättning –som flög upp planet sitter nog i Skellefteå någonstans nu och undrar hur i hela friden de ska komma hem.

En liten fördel med att det under tiden som pilotstrejken pågår inte blir några bråk eller någon irriterad stämning bland taxichaufförerna vid flygplatsen, vilket Norran har berättat om i två dagar.

Personligen berörs jag förstås inte alls av den här strejken. Inte på annat sätt än att det blir färre plan att följa på flightradar24.com. Och det står jag ut med.

Annonser

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.