Trottoardramatik

En bra dag har det varit i dag också. Fast jag hann inte alls med att besöka Euro Mine Expo. Jag siktar i stället in mig på att hinna upp dit för det första seminariet i morgon bitti.

I stället har det varit jobb i form av skrivande och så pyttelite praktiskt arbete. Det gick bra. En intensiv stund på Friskvårdskompaniet blev det också och gott umgänge med kompisen Janne, som senare hjälpte mig med det praktiska.

När jag satt och jobbade i förmiddags blev det ett väldigt liv utanför fönstret. En mycket upprörd björktrast gjorde utfall mot två skator och mås. De brydde sig dock inte nämnvärt. Anledningen uppenbarade sig snabbt. Förmodligen var det skatorna som hade fått tag på två björktrastungar och dödat dem. Måsen var mycket intresserad av de döda ungarna och eftersom den var och är större än skatorna, så passade sig de senare för måsen.

Det var dramatiskt. Men det är väl så det ser ut i naturen.

DSC01911.JPG

Här kollar måsen in den ena döda björktrastungen. Skatan är avvaktande.

DSC01913.JPG

Måsen föredrog emellertid och tydligen den andra fågelungen och har här tagit den i näbben.

DSC01914.JPG

Skatan förhåller sig fortfarande avvaktande.

DSC01915.JPG

Och här har måsen svalt nästan hela ungen, medan skatan bara kan konstatera att det var en glupsk fågel.

DSC01916.JPG

Bara benen är nu kvar att svälja.

DSC01917.JPG

Och hela tiden gick skatan efter. Precis som hon hoppades på att något skulle bli över eller måsen tappa någon del.

DSC01920.JPG

När måsen slukat ungen flög den iväg och skatan gick tillbaka till den andra döda ungen för att ta sig an den. Björktrastmamman (?) hade då gett upp.

En vardaglig händelse i den ”natur” i form av trottoaren som finns utanför mitt fönster. Tragiskt och rått.

Och jag sitter och funderar på hur matsmältningen egentligen fungerar på måsar och skator som äter allt – fjädrar, ben och näbb och allt annat. Och jag funderar på om björktrastmamman så här mot kvällningen saknar sina två för evigt förlorade ungar…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.